Συνέντευξη Clement Desalle
Ένας από τους σημαντικότερους αθλητές του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος MXGP με πολλές διακρίσεις και χαρακτηριστικό στιλ, μιλάει στο mxin.gr για τις δυσκολίες του παρελθόντος την νέα του συνεργασία με την Monster Energy Kawasaki, τις προκλήσεις αλλά και τον χαρακτήρα του αντιστάρ που τον έχει φέρει στις πίσω σελίδες της δημοσιότητας.
Θυμάμαι πόσο απογοητευμένος ήσουν όταν έγινε πλέον ξεκάθαρο ότι ακόμα μια χρονιά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MXGP τελείωσε για εσένα μετά από ακόμα ένα τραυματισμό. Πως αντιμετώπισες εκείνη την στιγμή;
Μετά τους τραυματισμούς μου στο γαλλικό και μετέπειτα στο ιταλικό GP προσπάθησα να συνεχίσω να αγωνίζομαι αλλά ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Ήμουν πολύ στεναχωρημένος και ήταν μια κατάσταση που μου πήρε καιρό να την αποδεχτώ-ξανά-να πονάω και να αναγκαστώ να σταματήσω να αγωνίζομαι. Εκείνη την στιγμή σκεπτόμουν πόσους βαθμούς είχα χάσει στο πρωτάθλημα μόνο σε αυτούς τους δύο αγώνες και δεν υπήρχε τίποτα που μπορούσα να κάνω για αυτό. Ήμουν πολύ στεναχωρημένος γιατί ήξερα το πόσο καλή δουλειά είχαμε κάνει στην αρχή της σεζόν και όλα μας είχαν πάει πολύ καλά. Όλα πήγαιναν σύμφωνα με τον προγραμματισμό που είχαμε κάνει και δεν εννοώ μόνο τα αποτελέσματα αλλά και η αίσθηση και η αυτοπεποίθηση που είχα πάνω στην μοτοσυκλέτα. Ξέρω ότι το άθλημα μας έχει κινδύνους αλλά με έριξαν ψυχολογικά όλα αυτά που έγιναν. Μετά από λίγο καιρό πρέπει να είσαι ρεαλιστικός. Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι χειρότερα, πρέπει να το έχω αυτό στο μυαλό μου και είναι σημαντικό να σκέπτομαι έτσι.
Πρέπει να ήταν εκνευριστικό ότι τραυματίστηκες ξανά στον ώμο…για τρίτη φορά…
Αυτό είναι αλήθεια. Όταν παθαίνω κάτι συνήθως είναι στους ώμους. Όλα πήγαν στραβά στην Γαλλία εκείνο το σαββατοκύριακο, χτύπησα άσχημα και το γόνατο μου επίσης. Όταν έκανα την εγχείρηση στον ώμο το 2011 ήταν μια ελαφριά επέμβαση, η ζημιά δεν ήταν τόσο μεγάλη και έτσι επιλέξαμε μικρή επέμβαση που έκανε την δουλειά. Επέστρεψα δυνατός και καλός αλλά έπεσα στην Γαλλία και ο ώμος μου ξαναβγήκε.
Αναθεωρείς την ενασχόληση σου με αυτό το άθλημα όταν έρχονται τραυματισμοί; Ήταν ακόμα ένα οπισθογύρισμα και ακόμα ένας χαμένος κόπος και δουλειά…
Ναι αυτό έρχεται αμέσως στο μυαλό…αλλά μετά το πάθος για το άθλημα επιστρέφει. Αγαπώ να καβαλάω την μοτοσυκλέτα μου αναμφισβήτητα. Αναπολώντας την πτώση μου έγινε σε έναν αργό γύρο και δεν είχα σκοπό καν να πηδήξω το άλμα στην Γαλλία. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφερθώ στην ασφάλεια των πιστών. Είναι ένα μεγάλο θέμα και όλοι το συζητούν, ακόμα και η Youthstream με την FIM και την περσινή χρονιά τα πράγματα δεν ήταν σε καλό δρόμο. Οι τέσσερις καλοί οδηγοί της MXGP όλοι τραυματίστηκαν και εγκατέλειψαν στο πρωτάθλημα. Η Γαλλία ήταν η χειρότερη προετοιμασία πίστας που έχω δει στην ζωή μου. Ήταν απίστευτο. Ένα γύρο πριν πέσω είδα τον Bobryshev στο έδαφος. Τότε σκέφτηκα ότι σε αυτή την πίστα όποιος πέσει θα χτυπήσει. Αυτό περιλαμβάνει πολύ πόνο και δεν είναι καλό και όμορφο για το άθλημα μας. Κοιτώντας σε μερικές από τις απογειώσεις όπως το μεγάλο διπλό στο τέλος της ανηφόρας, πίεζα να το βγάλω και έλεγα κάθε φορά από μέσα μου “ελπίζω όλα να πάνε καλά”. Όταν αρχίζεις να λες αυτό στον εαυτό σου τότε ξέρεις ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά. Ξέρω ότι είναι ένα επικίνδυνο άθλημα και δεν μπορείς να βγάλεις όλα τα ρίσκα αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι, ελπίζω οι διοργανωτές να σκεφτούν την ασφάλεια των οδηγών και να μειώσουν όσο γίνεται το ρίσκο.
Τα πράγματα δείχνουν να πηγαίνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Γίνεται κουβέντα να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στην προετοιμασία και τώρα ο Rui Goncalves θα είναι ο επίσημος εκπρόσωπος των οδηγών…
Μακάρι…ελπίζω ότι δεν θα είναι μια κίνηση για να βγάλουν την ευθύνη από πάνω τους. Όπως δείχνουν τα πράγματα, κάτι κάνουν αλλά στο τέλος δεν γίνεται τίποτα. Συμπαθώ τον Rui και πιστεύω ότι κάνει για αυτή τη δουλειά αλλά θα δούμε τι μπορεί να κάνει.
Μετά την επέμβαση θα πρέπει να είχες περίεργο χειμώνα. Τα τελευταία έξι χρόνια είχες τους ίδιους ανθρώπους και το ίδιο πρόγραμμα με την Suzuki και τώρα για δεύτερη φορά στην καριέρα σου ήρθε μια μεγάλη αλλαγή…
Φυσικά…αλλά οι διαπραγματεύσεις για το 2016 άρχισαν νωρίς. Ήξερα ότι η Kawasaki με ήθελε εδώ και αρκετό καιρό και η Suzuki ήθελε να με κρατήσει. Δεν ήταν μια απόφαση που πήρα, ας πούμε, μέσα σε δύο ημέρες. Το σκέφτηκα καλά αλλά ταυτόχρονα δεν ήθελα να το σκέπτομαι και συνέχεια. Ήθελα να επικεντρωθώ στην οδήγηση μου περισσότερο γιατί αυτό ήταν το σημαντικότερο. Στο τέλος απλά σκέφτηκα το μέλλον μου. Είχα δύο επιλογές αλλά όπως συχνά λέω “ξέρεις τι πουλάς αλλά δεν ξέρεις τι αγοράζεις”. Πότε αγοράζεις κάτι καλό, πότε κάτι μέτριο και πότε κάτι κακό. Στο τέλος εμπιστεύτηκα το ένστικτο μου και έλεγξα την ισορροπία της καινούργιας μοτοσυκλέτας και έτσι ήρθε μια νέα συνεργασία με ένα καλό άνθρωπο που ξέρω από το παρελθόν. Έχω δουλέψει με τον Francois Lemariey και τον ξέρω. Από την άλλη είχα την ίδια ομάδα, την ίδια μοτοσυκλέτα και σχεδόν τους ίδιους ανθρώπους…το κοίταξα από όλες τις πλευρές και πήρα την απόφαση μου. Στο τέλος αποφάσισα να δοκιμάσω νέα πράγματα και ελπίζω να αγόρασα κάτι καλό. Σαν οδηγός πρέπει φυσικά και εσύ κάτι να φέρεις στο πακέτο. Πρέπει να δουλέψεις για να βελτιώσεις την κατάσταση. Δεν μπορείς να ανέβεις σε μια νέα μοτοσυκλέτα και να απογειωθείς. Αυτή τη στιγμή δουλεύω πάνω σε αυτό, δεν θα πω ότι αυτό μου δίνει επιπλέον κίνητρο γιατί πάντα έχω κίνητρο για το άθλημα αλλά και γιατί με την Suzuki όλα πήγαιναν πολύ καλά αλλά ήθελα να δοκιμάσω και μια άλλη μοτοσυκλέτα και να νιώσω πιο φρέσκος. Ακούγεται λίγο χαζό αλλά όταν έχεις μια καινούργια μοτοσυκλέτα νιώθεις καλύτερα, είσαι πιο χαρούμενος και πιο ενθουσιώδης. Αυτό το συναίσθημα έψαχνα και κυρίως για αυτό έκανα αυτή τη κίνηση.
Σε έχω δει πάνω σε Honda και Suzuki να πηγαίνεις γρήγορα. Πως νιώθεις πάνω στην Kawasaki;
Αν κοιτάξεις ένα video από το 2009 θα καταλάβεις ότι το MXGP έχει βελτιωθεί. Νομίζω ότι πηγαίνουμε πολύ πιο γρήγορα. Ήμουν γρήγορος με εκείνες τις μοτοσυκλέτες αλλά επίσης νιώθω καλά στις πρώτες μου στιγμές με την Kawasaki. Επίσης επιστρέφω από τραυματισμό και πρέπει να προσέχω, να ξεκινήσω χαλαρά. Έγιναν μερικές αλλαγές από την αρχική συμφωνία αλλά η πρώτη μου εντύπωση είναι ότι η μοτοσυκλέτα είναι καλή και είμαστε σε μια καλή βάση. Με κάθε μοτοσυκλέτα πρέπει να την φέρεις στις προσωπικές σου ρυθμίσεις και να την κάνεις με τον δικό σου τρόπο. Έχω ένα συγκεκριμένο στιλ και τρόπο που θέλω την μοτοσυκλέτα μου και βλέπω ότι έχουμε προοπτικές με αυτή τη μοτοσυκλέτα.
Μια από τις μεγαλύτερες ερωτήσεις πολλών φιλάθλων του MXGP είναι αν θα έχεις την ίδια ταχύτητα με την Kawasaki και αν θα μπορέσεις να έρθεις στο επίπεδο σου. Νομίζω ότι και εσύ έχεις τις ίδιες σκέψεις…
Ναι είναι αλήθεια, αλλά είναι φυσικό. Δεν έχω τρέξει με Kawasaki στο παρελθόν οπότε θα δούμε. Θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ.
Θα είναι σημαντικό να είσαι χαλαρός στην αρχή του πρωταθλήματος και να ανεβάσεις ρυθμό αργότερα; Δεν θα πρέπει να περιμένουμε πολλά στην αρχή έτσι δεν είναι;
Ακριβώς έτσι. Νομίζω ότι έχω αρκετή εμπειρία για να πω αυτό ακριβώς στον εαυτό μου και να πάρω τον χρόνο προσαρμογής που χρειάζομαι. Αν πάει καλά από την αρχή θα είναι εξαιρετικό. Οι αγώνες ξεκινούν πολύ νωρίς μέσα στον χειμώνα. Ξέρω ότι θα βελτιώνομαι συνέχεια μέσα στο 2016 γιατί εγώ και η ομάδα έχουμε ένα ολοκαίνουργιο KXF450 και έχουμε πολλά να μάθουμε πάνω σε αυτό. Έχουμε πολλά να κάνουμε αλλά αυτή ήταν η επιλογή μου.
Ήταν ακριβώς πριν ένα χρόνο που ακούσαμε κάποιον να λέει ότι όλα ήταν καινούργια για αυτόν και δεν ήταν άλλος από τον Romain Febvre. Πολλοί άνθρωποι ήθελαν να μάθουν γιατί κέρδισε το πρωτάθλημα. Νομίζω ότι βρήκε ένα νέο στήσιμο, καλή ομάδα και στην συνέχεια έχτισε την αυτοπεποίθηση του και απογειώθηκε. Αυτή είναι η μαγική φόρμουλα;
Σίγουρα. Και εγώ ψάχνω για αυτό. Όπως είπα πριν αυτός ήταν ο λόγος που άλλαξα ομάδα, για να προσπαθήσω να βρω ένα άλλο πακέτο που θα μου δώσει αυτό το κάτι παραπάνω. Ο χαρακτήρας της νέας μοτοσυκλέτας μπορεί να μου ταιριάζει καλύτερα. Μπορεί να πάει καλά, μπορεί να πάει άσχημα. Το ψάχνω.
Πολλοί αθλητές δεν θέλουν πάρουν αυτό το ρίσκο. Για παράδειγμα ο Antonio Cairoli δουλεύει με τον Claudio de Carli από το 2004…
Εγώ αποφάσισα να πάρω αυτό το ρίσκο. Θέλω να βελτιωθώ, Τόσα πολλά πράγματα αλλάζουν για εμένα. Τα μόνα που κρατάω από πέρσι είναι οι εταιρίες για το κράνος, τα γυαλιά και τα knee braces.
Θα έχεις και καινούργιο καπέλο…
Ναι είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι με την Monster Energy γιατί στο παρελθόν ήμουν με ένα ενεργειακό ποτό που ήταν χορηγός της ομάδας και εγώ δεν είχα καμία σχέση με την εταιρεία. Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά και είμαι αθλητής της Monster. Έμαθα για την φιλοσοφία τους και απλά ήταν κάτι που ήταν ωραίο. Δείχνουν ότι είναι μια χαλαρή εταιρεία και μου αρέσει ο τρόπος που αντιμετωπίζουν τους αθλητές τους. Είναι μια ωραία εταιρεία και είναι κάτι που είμαι ενθουσιασμένος για αυτό.
Ποια θα είναι η στρατηγική σου για το πρωτάθλημα; Θυμάμαι το 2011 που κέρδισες τους τρεις από τους τέσσερις πρώτους αγώνες και πέρσι που ήσουν πολύ σταθερός στην αρχή χάνοντας μόλις μια φορά το βάθρο στους επτά πρώτους αγώνες. Μπορεί να γίνει μπερδεμένο ξέροντας ότι μπορεί να γυρίσει το πρωτάθλημα και να χάσεις την μεγάλη εικόνα;
Ναι, πέρσι κυριολεκτικά είχα την ίδια σεζόν με το 2011, στο μυαλό μου αλλά και σαν αίσθηση κατά την διάρκεια των πρώτων αγώνων. Δυστυχώς και τα δύο πρωταθλήματα τελείωσαν με τον ίδιο τρόπο. Ήταν άσχημο. Αυτό είναι το ρίσκο του αθλήματος και δεν χρειάζεται να κοιτάω πίσω. Είναι δύσκολο να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση, αν θα πρέπει να επιτεθώ εξαρχής ή να χτίζω μέσα στη χρονιά. Νομίζω ότι είναι κάτι που το καταλαβαίνεις αυτόματα και εξαρτάτε από το πως νιώθεις εκείνη την στιγμή. Το 2014 στο πρώτο GP στο Qatar δεν πήγα όπως θα ήθελα και ήταν ένα κακό σαββατοκύριακο για εμένα. Αλλά μετά το μισό του πρωταθλήματος ήμουν 18 βαθμούς πίσω από τον Cairoli. Το 2014 δεν ξεκίνησε τόσο καλά όσο το 2015 αλλά πήγανε καλύτερα μετά. Οπότε είναι μια καλή ερώτηση αλλά κάθε χρονιά είναι διαφορετική από την προηγούμενη. Θα δούμε τι θα γίνει αυτή τη φορά. Θέλω να προετοιμαστώ όσο το δυνατόν καλύτερα έτσι ώστε η μοτοσυκλέτα μου να πραγματοποιεί κάθε μου απαίτηση.
Κάνεις το πρωτάθλημα πιο θεαματικό;
Όταν είμαι στην μοτοσυκλέτα νομίζω ναι. Όταν κοιτάς τις προηγούμενες χρονιές ήμουν πάντα εκεί με πολλά βάθρα και τρεις χρονιές να τερματίζω δεύτερος στο πρωτάθλημα. Όταν έχεις αυτά τα αποτελέσματα τότε ίσως να είμαι σημαντικός για το πρωτάθλημα αλλά για να σου απαντήσω ειλικρινά στην απάντηση σου πιστεύω πως όχι. Δεν νομίζω ότι είμαι αλαζόνας και δεν θέλω να βάζω τον εαυτό μου μπροστά από το show. .
Τότε είσαι σταρ μόνο όταν είσαι πάνω στην μοτοσυκλέτα σου;
Αυτός είναι ένας ωραίος τρόπος για να το θέσεις. Εκτός μοτοσυκλέτας..χμμμ….νομίζω ότι με τα social media καμιά φορά οι αθλητές παρουσιάζουν τους εαυτούς τους πιο σημαντικούς στο κοινό. Δείχνουν ένα κάρο πράγματα και όλα είναι μπλα, μπλα, μπλα. Δεν μου αρέσουν αυτά. Μου αρέσει να τρέχω. Μου αρέσει να καβαλάω την μοτοσυκλέτα μου. Εκτιμώ ότι θα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία γιατί ξέρω πόσο σημαντικό είναι να συμπληρώνεις τον ρόλο του επαγγελματία αθλητή αλλά απλά δεν μου αρέσει να είμαι ηθοποιός. Εδώ είναι αγώνες. Δεν θέλω να αλλάξω την προσωπικότητα μου απλά γιατί κάνω μια δουλειά σε υψηλό επίπεδο. Όταν κατεβαίνω από την μοτοσυκλέτα μου και βγάζω το κράνος μου θέλω να είμαι μόνος μου. Όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά και δεν είμαι ικανοποιημένος με την απόδοση μου ή όταν συμβεί κάτι κακό, δεν φοβάμαι να δείξω τα συναισθήματα μου και μερικές φορές ο κόσμος δεν το καταλαβαίνει
Σίγουρα επιδιώκεις το πρώτο σου πρωτάθλημα και σίγουρα την 20 νίκη σου σε GP…αυτό είναι όλο; Θυμάμαι τον Jean-Michel Bayle που είχε πει ότι εκτός από τους τίτλους ήθελε να λένε ότι οδηγούσε πολύ καλά σχεδόν τέλεια. Είσαι με τους αριθμούς ή με το γεγονός ότι ένα παιδί θα σε δει και θα μάθει από εσένα…θα εμπνευστεί από εσένα;
Αυτό είναι πολύ όμορφο. Καμιά φορά όταν είμαι με τον πατέρα μου και βγάζουμε βόλτα το σκύλο το συζητάμε. Μου αρέσει αυτό το συναίσθημα της οδήγησης όταν οδηγώ καλά και γρήγορα, όταν είμαι σε αυτό το σημείο. Μου αρέσει το παράδειγμα του Jean-Michel Bayle, είναι σημαντικό αλλά την ίδια στιγμή δουλεύω για να κερδίζω, καταλαβαίνεις; Κάθε φορά που πάω στην μπάρα είναι για αυτό, δεν είναι για να πάω απλά καλά.
Τότε τα πάντα λοιπόν…
Ναι, και τα δύο. Είναι ωραίο να έχεις το δικό σου στιλ και να αρέσει σε κάποιον.
Βιογραφικό
Ονομ/μο: Clement Desalle
Ψευδόνυμο: MX Panda
Εθνικότητα: Βέλγος
Τόπος γεννήσεως: La Louviere
Ημερ/νια γεννήσεως: 19/05/1989
Πρώτος Αγώνας: 2006, GP of Flanders, Zolder, MX1
Νίκες σε GP: 19 (4 MXGP – 15 MX1)
Πρώτη νίκη: 2009, GP of Czech Republic, Loket, MX1
Τελευταία νίκη: 2014, GP of Germany, Teutschenthal, MXGP
Κατάταξη 2015: 10ος/MXGP; Rockstar Energy Suzuki World MXGP
Παλαιότερες επιτυχίες
2014 Suzuki Belgium/Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Motocross των Εθνών 3ος
2014 Suzuki Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 4ος
2013 Suzuki Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 2ος
2013 Suzuki Belgium/Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Motocross των Εθνών 1ος
2012 Suzuki Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 2ος
2012 Suzuki Belgium/Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Motocross of Nations 2ος
2011 Suzuki Rockstar Energy Suzuki World MX1 FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 3ος
2010 Suzuki Rockstar Teka Suzuki World MX1 FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημαp MX1 2ος
2010 Suzuki Belgium/Rockstar Teka Suzuki World MX1 FIM Motocross των Εθνών 2ος
2009 Honda LS Motors Honda FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 3ος
2009 Honda Belgium/LS Motors Honda FIM Motocross των Εθνών 3ος
2008 Suzuki Suzuki Inotec FIM Motocross Παγκόσμιο ΠρωτάθλημαMX1 11ος
2007 Suzuki Inotec Ortema Suzuki FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 20ος
2006 Suzuki Suzuki Kurz FIM Motocross Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MX1 25ος
Tου Adam Wheeler
Φωτογραφίες: Monster Energy