TEST SUZUKI RMZ450 2017
Έχουν περάσει δέκα ολόκληρα χρόνια από τότε που το RMZ 450 παρουσιάστηκε σε αυτή την μορφή στην motocross αγορά. Μετά από τόσα χρόνια η Suzuki αποφάσισε το 2018 να το αλλάξει ριζικά παρουσιάζοντας φέτος, την αγωνιστική της μοτοσυκλέτα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα MXGP, ένα νέο μοντέλο που θα βγει στην παραγωγή τους επόμενους μήνες. Στον mxin.gr μας δόθηκε πρόσφατα η ευκαιρία να οδηγήσουμε το RMZ450 του 2017, την τελευταία εξέλιξη ενός μοντέλου που ξεκίνησε την πορεία του το 2008.
Η πορεία 2008-2017
Το 2008 η Suzuki αποφάσισε να μπει δυνατά στην αγορά motocross παρουσιάζοντας την πρώτη ΜΧ μοτοσυκλέτα με τροφοδοσία ψεκασμού ή αλλιώς fuel injection και για να έχει το κεφάλι της ήσυχο με την τρόμπα βενζίνης στο ρεζερβουάρ, το έκανε από αλουμίνιο προσθέτοντας άλλη μια καινοτομία στην αγορά. Όμως εκείνο το μοντέλο δεν άφησε σε ησυχία την Suzuki καθώς προβλήματα βαθιά μέσα στο μοτέρ την ανάγκασαν να ζητήσει ανάκληση σε όλες τις μοτοσυκλέτες γεγονός που πλήγωσε αφάνταστα την εμπορική αξία του μοντέλου επισκιάζοντας κατά πολύ τις νέες καινοτομίες που έφερε στην αγορά. Μετά από όλη αυτή την διαδικασία η Suzuki το 2009 απλά παρουσίασε το RMZ450 με βελτιωμένα τα σημεία της ανάκλησης και από εκεί και μετά η εταιρεία επικεντρώθηκε στην αλλαγή των στελεχών της στο τμήμα motocross παρά στην εξέλιξη νέων μοντέλων RMZ. Ωστόσο η μοτοσυκλέτα έπρεπε να αγωνίζεται στις ομάδες της εταιρείας σε διάφορα πρωταθλήματα ανά τον κόσμο και το 2011 έγιναν περισσότερες αναβαθμίσεις από ότι συνολικά είχαν γίνει την περίοδο 2009-2010. Μέχρι και το 2016, η Suzuki χωρίς να αλλάξει ουσιαστικά την μοτοσυκλέτα βελτίωσε και εκσυγχρόνισε το RMZ450 σε κινητήρα, ηλεκτρονικά και αναρτήσεις. Το 2017, απλά άλλαξε τα χρώματα και τα γραφικά της μοτοσυκλέτας δίνοντας βάρος στις μεγάλες αλλαγές που θα δούμε στο RMZ450 του 2018.
Κερδίζοντας πρωταθλήματα με παλιά μοτοσυκλέτα
Για πολλούς θα αποτελούσε παράδοξο ένα μοντέλο που έχει τέσσερα χρόνια να αναβαθμιστεί, να κερδίζει πρωταθλήματα σε επαγγελματικό επίπεδο. Κι όμως, η Suzuki απέδειξε ότι γίνεται κερδίζοντας το 2009 το ΑΜΑ Μοtocross με τον Chad Reed ενώ το 2010 κατάφερε με τον Ryan Dungey να πάρει το AMA Motocross και AMA Supercross στην μεγάλη κατηγορία. Τότε μπορούσε να πει κανείς ότι το RMZ450 2008 ήταν μόλις δύο ετών μοτοσυκλέτα και σχετικά νέα. Κι όμως το 2016, εννέα χρόνια μετά, επέστρεψε στους τίτλους με τον Ken Roczen να κερδίζοντας άνετα το AMA Motocross. Μήπως αυτό σήμαινε ότι το RMZ450 2008 ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του ή αποτελούσε μια δοκιμασμένη συνταγή που στα κατάλληλα χέρια μπορούσε να κερδίσει σε υψηλό επίπεδο; Η απάντηση κρύβεται κάπου στην μέση των δύο ερωτημάτων κοιτώντας παρακάτω με τι είναι εξοπλισμένο το RMZ450 του 2017.
Παλιό μοντέλο με σύγχρονο εξοπλισμό
Παρά το γεγονός ότι η Suzuki κράτησε το ίδιο σχέδιο για δέκα χρόνια από το ξεκίνημα του μοντέλου το 2008, η τροφοδοσία ψεκασμού και το ρεζερβουάρ από αλουμίνιο ήταν καινοτομίες που οι υπόλοιπες εταιρίες ακολούθησαν αργότερα ή πολύ αργότερα, ακόμα και καθόλου. Στην ουσία οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού δεν σταμάτησαν ποτέ με την Suzuki να προχωράει σε αναβαθμίσεις στο πιρούνι το 2013(SFF) και το 2015(SFF TAC air), στα φρένα το 2011, στην ηλεκτρονική το 2011, 2013 και 2015, πρόσθεσε τρεις επιλογές χαρτογράφισης το 2012 και τρεις επιλογές ηλεκτρονικού συστήματος εκκίνησης το 2016 ενώ κάθε χρόνο έκανε επιμέρους αλλαγές στον κινητήρα, την εξάτμιση και τα περιφερειακά της μοτοσυκλέτας. Αυτό που δεν έκανε, ήταν να αλλάξει εξολοκλήρου την μοτοσυκλέτα παρουσιάζοντας στο αγοραστικό κοινό ένα νέο φρέσκο σύνολο. Αντίθετα, το RMZ450 2017 είναι ένα μοντέλο που έχει δεχτεί την μεγαλύτερη εξέλιξη από οποιαδήποτε άλλη μοτοσυκλέτα διαχρονικά. Μια εξέλιξη που έφτασε στο τέλος της, δίνοντας την σκυτάλη σε ένα νέο RMZ450 το 2018.
Δέκα χρόνια εξέλιξης στην πίστα
Μετά από αρκετά χρόνια είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε ξανά ένα RMZ450, μια ευκαιρία που ήρθε την κατάλληλη στιγμή καθώς το μοντέλο του 2017 που έπεσε στα χέρια μας, είναι η τελευταία έκδοση του μοντέλου που ξεκίνησε την πορεία του το 2008 και θα μπορούσαμε να δούμε πόσο μακριά η Suzuki έφτασε με την εξέλιξη της μοτοσυκλέτας. Εμφανισιακά το RMZ450 2017 με τα καινούργια χρώματα δείχνει αρκετά διαφορετικό από τις προηγούμενες εκδόσεις, με τις μαύρες ζάντες να του δίνουν μια πιο σύγχρονη όψη με βάση τα κριτήρια της αγοράς. Όσο παλιός και να είναι ο σχεδιασμός, παραμένει με όμορφα κοψίματα στις γραμμές του. Ανεβαίνοντας όμως πάνω στην μοτοσυκλέτα, η σέλα με το “αρκετό” αφρώδες υλικό και η κάπως φαρδιά αίσθηση στα ψυγεία σου υπενθυμίζουν ότι βρίσκεσαι σε προηγούμενης “κοπής” μοτοσυκλέτα. Αυτά ως προς το αισθησιακό κομμάτι γιατί η θέση οδήγησης είναι πραγματικά κορυφαία και από τα πρώτα μέτρα “κουμπώνεις” πάνω στο RMZ450 2017 χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Νιώθεις ότι την οδηγούσες πάντα και σύντομα θα βρεθείς να οδηγείς στον ρυθμό σου, από τους πρώτους γύρους μέσα στην πίστα.
Η κοντή του γεωμετρία είναι λίγο ασυνήθιστη για 450 παραπέμποντας περισσότερο σε μικρότερη μοτοσυκλέτα 250cc όμως το βάρος και η δύναμη του κινητήρα προσδιορίζουν επακριβώς σε τι μοτοσυκλέτα βρίσκεσαι. Ειδικά στην περίπτωση του κινητήρα όπου η δύναμη έρχεται από χαμηλά και ανεβαίνει γεμάτη και προοδευτική στις μεσαίες στροφές, η επιτάχυνση είναι μεγάλη μαζεύοντας αρκετή φόρα μέχρι την επόμενη στροφή. Με το άνοιγμα του γκαζιού το RMZ450 2017 καταφέρνει να επιταχύνει απόλυτα ελεγχόμενα και χωρίς υπερβολές, επιτρέποντας μάλιστα να οδηγείται με μια ταχύτητα πάνω, λόγω της δύναμης του στις χαμηλές στροφές. Όταν ο ρόλος του κινητήρα σταματήσει και την σκυτάλη πάρουν τα φρένα, ακόμα μια ευχάριστη έκπληξη μας περιμένει. Η Suzuki δεν πέρασε στην αναβάθμιση του μπροστινού φρένου σε δισκόπλακα 270mm όπως έκανε ο ιαπωνικός ανταγωνισμός, αλλά παρέμεινε στην ξεπερασμένη διάσταση των 260mm.
Το μπροστινό φρένο του RMZ450 2017 είναι αρκετά δυνατό και εντυπωσιακά προοδευτικό δίνοντας καλή αίσθηση και πληροφόρηση για την πρόσφυση του μπροστινού τροχού. Ίσως μερικές φορές να ξεφεύγει σε δύναμη μπλοκάροντας τον τροχό, όμως είναι κάτι που θέλει συνήθεια και πριν κατηγορήσουμε το μπροστινό φρένο, θα πρέπει να έχουμε ρυθμίσει στα μέτρα μας, το σκληρό μπροστινό πιρούνι. Αντίθετα το πίσω φρένο δεν είναι τόσο δυνατό και θέλει αρκετή οδήγηση για να συνηθίσεις την λειτουργία του. Είναι δύσκολο να καταλάβεις πότε θα μπλοκάρει και υπάρχει αρκετή ασάφεια με το τι συμβαίνει στον πίσω τροχό όταν πατάς και τα δύο φρένα. Όπως και να έχει, αν θα πρέπει να σταματήσεις το RMZ450 2017, θα πρέπει να βασιστείς σχεδόν εξολοκλήρου στο μπροστινό του φρένο. Μετά τα φρένα ακολουθεί η στροφή και όπως είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια, τα RMZ υπερτερεί με την κοφτερή του γεωμετρία. Το RMZ450 2017 του αρέσει να βουτάει μέσα στις στροφές και κρατάει βιδωμένο τον μπροστινό τροχό του όσο κι αν κόψεις το τιμόνι μέσα στην στροφή.
Είναι μοναδικό στο να αλλάζει πορεία μέσα στην στροφή ακόμα κι αν είσαι πλαγιασμένος με τα τιμόνια κάτω. Αν και δεν είναι η πιο σταθερή μοτοσυκλέτα στις στροφές, λίγο κούνημα θα υπάρχει σε σαθρές επιφάνειες όμως ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες σου δίνει την εμπιστοσύνη ότι θα στρίψεις εκεί που θέλεις αποτελεσματικά. Όταν μια μοτοσυκλέτα έχει στριφτερή γεωμετρία η λογική λέει ότι θα χάνει την σταθερότητα της στις ευθείες και τα σαμάρια. Το RMZ450 2017 σε κλειστές πίστες με μικρό σαμάρι δεν έχει κανένα πρόβλημα και μπορούμε να πούμε ότι είναι και αρκετά σταθερό και προβλέψιμο. Όμως στα μεγάλα σαμάρια, σε κλειστές ή ανοιχτές πίστες κάνει φανερό από την αρχή ότι δεν νιώθει άνετα. Προτιμά να διαβάζει τα σαμάρια στις κορυφές και γίνεται νευρικό όταν ο μπροστινός τροχός πέφτει ανάμεσα στα σαμάρια. Στις μεγάλες και ανοιχτές πίστες όπως τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν θέλει καλές ρυθμίσεις στις αναρτήσεις για να κρατηθεί ο μπροστινός τροχός ψηλά. Εδώ θα δικαιολογήσουμε την Suzuki να εξοπλίσει με σκληρές ρυθμίσεις την εξαιρετική μπροστινή της ανάρτηση SFF-Air TAC γιατί όπως αναφέραμε η μοτοσυκλέτα γίνεται αρκετά νευρική στα μεγάλα σαμάρια.
Οι αναρτήσεις θέλουν αρκετό ψάξιμο για να τις φέρει κανείς στα μέτρα του και χρειάζεται κατανόηση της λειτουργίας του πιρουνιού για να ισορροπήσουν οι αναρτήσεις και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας. Ωστόσο με τόσες πολλές δυνατότητες ρύθμισης του πιρουνιού και μια πίσω ανάρτηση που δουλεύει απροβλημάτιστα, είναι σχεδόν αδύνατον να μην επιτευχθεί το ιδανικό σετάρισμα. Είναι εκπληκτική η λειτουργία του Showa SFF-Air TAC στις μικρές ανωμαλίες του εδάφους και η αέρινη συμπεριφορά σε κάθε εμπόδιο και ανωμαλία μεταφέροντας ελάχιστους κραδασμούς στα χέρια του αναβάτη. Όποια ανωμαλία δεν μπορέσει να διαβάσει με επιτυχία το πιρούνι η πίσω ανάρτηση είναι ικανή να φέρει την μοτοσυκλέτα σε ισορροπία χωρίς πρόβλημα ή μεγάλη προσπάθεια. Στο πλευρό των ρυθμίσεων έχει μπει και η ηλεκτρονική προσφέροντας τρεις διαφορετικές χαρτογραφίσεις αλλάζοντας τρεις φισέτες που αλλάζουν την συμπεριφορά του κινητήρα κάνοντας πιο απότομο ή πιο γραμμικό ανάλογα με το τερέν και την πίστα που οδηγείται η μοτοσυκλέτα. Εμείς στο σκληρό έδαφος προτιμήσαμε την στάνταρτ επιλογή. Επίσης τρεις επιλογές έχει και το ηλεκτρονικό σύστημα εκκίνησης ανάλογα με τον τύπο του εδάφους της εκκίνησης όμως δεν μπορέσαμε να έχουμε άποψη καθώς θα πρέπει να δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες που δεν είναι άλλες από τους αγώνες. Ωστόσο η διαφορετική συμπεριφορά του κινητήρα με το ηλεκτρονικό σύστημα εκκίνησης είναι αισθητή και στις τρεις επιλογές.
Μετά από δέκα χρόνια εξέλιξης
Μπορεί να μην είναι ακριβώς δέκα χρόνια καθώς το RMZ450 2017 είναι πανομοιότυπο τεχνολογικά με το μοντέλο του 2016 αλλά χρονικά από το 2008, έχει περάσει μια δεκαετία. Μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια η Suzuki κατάφερε να κρατήσει τον στριφτερό χαρακτήρα του RMZ450 αναβαθμίζοντας κατά περιόδους την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας κάνοντας την φιλική προς τον αναβάτη. Και το RMZ450 2017 είναι ακριβώς αυτό. Μια φιλική μοτοσυκλέτα που γρήγορα θα νιώσεις άνετα πάνω της, με έναν εκπληκτικό κινητήρα που διαθέτει σχετικά μικρή αλλά ωφέλιμη δύναμη. Για να ακολουθήσει τον παλμό της εποχής εξοπλίστηκε με ηλεκτρονικά βοηθήματα και μπροστινή ανάρτηση αέρα. Όσο για τις αγωνιστικές της υποχρεώσεις, απέδειξε με τον Ken Roczen στο AMA Motocross του 2016, ότι μπορεί να κερδίσει ακόμα σε επαγγελματικό επίπεδο. Όλα αυτά σίγουρα δεν ήταν στα πλάνα της Suzuki, αλλά μια συγκυρία καταστάσεων που την οδήγησαν να κρατήσει αυτό το σχέδιο για τόσα πολλά χρόνια. Το 2018 τo RMZ450 γυρίζει σελίδα αφήνοντας πίσω το μοντέλο που μπήκε στην αγορά οδηγώντας τις εξελίξεις και φεύγει ταλαιπωρημένο από τις μάχες δέκα ετών με τον ανταγωνισμό.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας | ||
Τύπος | 449cc, 4-stroke, liquid-cooled, single cylinder, DOHC | |
Διάμετρος/Διαδρομή | 96.0 x 62.1 mm (3.78 x 2.4 in) | |
Συμπίεση | 12.5:1 | |
Τροφοδοσία | Τροφοδοσία ψεκασμού | |
Εκκίνηση | Μανιβέλα | |
Λίπανση | Ημίξηρα κάρτερ | |
Μετάδοση | ||
Κιβώτιο ταχ. | 5 | |
Συμπλέκτης | Πολύδισκος – μηχανικός | |
Τελική Μετάδοση | Αλυσίδα DID520MXV4, | |
Πλαίσιο | ||
Εμπρός Ανάρτηση | Τηλεσκοπικό ανεστραμένο πιρούνι Showa SFF Air TAC | |
Πίσω Ανάρτηση | Showa με ελατήριο και λάδι | |
Εμπρός φρένα | Δισκόφρενο | |
Πίσω Φρένα | Δισκόφρενο | |
Εμπρός Ελαστικό | 80/100-21 51M, tube type | |
Πίσω Ελαστικό | 110/90-19 62M, tube type | |
Ρεζερβουάρ | 6.2 L | |
Χρωματισμοί | Champion Κίτρινο No.2 / Solid Μαύρο | |
Ηλεκτρικά | ||
Ανάφλεξη | (CDI) | |
Διαστάσεις | ||
Συνολικό Μήκος | 2190 mm | |
Συνολικό Πλάτος | 830 mm | |
Συνολικό Ύψος | 1270 mm | |
Μεταξόνιο | 1495 mm | |
Απόσταση από Έδαφος | 325 mm | |
Ύψος σέλας | 955 mm | |
Βάρος κενή | 112 kg |
Ευχαριστούμε το bigballsmx.com για την διάθεση της μοτοσυκλέτας.