Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ MOTOCROSS 2018 ΣΤΟ ΜΙΚΡΟΣΠΟΠΙΟ!
Τα τελευταία χρόνια η ΑΜΟΤΟΕ έχει κάνει σημαντικές βελτιώσεις στους Κανονισμούς των αγώνων της και εξαίρεση δεν αποτελεί το άθλημα του motocross. Βέβαια, ελάχιστοι διαβάζουν τον Γενικό Κανονισμό κάθε χρονιά και δεν είναι λίγες οι φορές που βρίσκονται προ εκπλήξεων μη γνωρίζοντας τι ορίζει ο κανονισμός. Εμείς εντοπίσαμε ορισμένες σημαντικές τροποποιήσεις του φετινού Κανονισμού από τα “παρατράγουδα” της περσινής σεζόν αλλά και βελτιώσεις σε τομείς που δεν μπορέσαμε να τις συνδέσουμε με κάποιο περιστατικό. Αν και όλοι θα πρέπει να διαβάζουν τους Κανονισμούς της εκάστοτε χρονιάς, εμείς επισημάνουμε μερικά σημεία που θεωρούμε σημαντικά.
Σε όλους τους αγώνες οι MX85/MX65
Στο φετινό πρωτάθλημα θα συμμετέχουν και στους επτά αγώνες οι κατηγορίες MX65 και ΜΧ85 από πέντε που συμμετείχαν τα προηγούμενα χρόνια.
Διαστάσεις Τροχών
Από την φετινή σεζόν υπάρχουν συγκεκριμένες διαστάσεις τροχών για κάθε κατηγορία αποκλείοντας τροποποιήσεις μοτοσυκλετών και ακραίες διαφοροποιήσεις μοτοσυκλετών σε συγκεκριμένες κατηγορίες.
004.3-1.5 Στον προπορευόμενο στη βαθμολογία του πρωταθλήματος κάθε κατηγορίας, παρέχεται η δυνατότητα να έχει αριθμούς συμμετοχής με λευκό χρώμα σε κόκκινο φόντο. Για την πρώτη διοργάνωση του θεσμού, οι πρωταθλητές της προηγούμενης χρονιάς έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το κόκκινο φόντο.
Γενικά η μορφή της πρέπει να είναι τέτοια, ώστε να περιορίζει τη μέση ωριαία ταχύτητα στα 65 χλμ./ώρα κατά μέγιστο, μετρούμενη κατά την ώρα ενός επίσημου αγώνα.
Μια μοτοσυκλέτα που περνά έλεγχο κάτω από το όνομα ενός αγωνιζόμενου σαν δεύτερη, μπορεί να περάσει, επίσης σαν δεύτερη, κάτω από το όνομα και έτερου αναβάτη ή αναβατών. Αυτό πρέπει να δηλωθεί, κατά την διάρκεια του τεχνικού ελέγχου
Kίτρινη κινούμενη: Άμεσος κίνδυνος. Οι αναβάτες υποχρεωτικά οδηγούν με μειωμένη ταχύτητα και πρέπει να είναι έτοιμοι ακόμη και να σταματήσουν, απαγορεύεται να προσπεράσουν προπορευόμενο αναβάτη και αφήνουν τις μοτοσυκλέτες να «ρολάρουν» στο κάθε άλμα κι όχι να το πηδούν, μέχρι να προσπεράσουν την περιοχή του συμβάντος.
Άσπρη με Κόκκινο Σταυρό: Υπάρχει σοβαρό συμβάν μέσα στην πίστα (διαδρομή) στο οποίο παραβρίσκεται ιατρικό προσωπικό. Οι αναβάτες υποχρεωτικά οδηγούν με μειωμένη ταχύτητα και πρέπει να είναι έτοιμοι ακόμη και να σταματήσουν, απαγορεύεται να προσπεράσουν προπορευόμενο αναβάτη και αφήνουν τις μοτοσυκλέτες να «ρολάρουν» στο κάθε άλμα κι όχι να το πηδούν, μέχρι να προσπεράσουν την περιοχή του συμβάντος.
Η σημαία Ιατρικού Συμβάντος έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από την κινούμενη κίτρινη. Όταν δεν είναι διαθέσιμη η σημαία ιατρικού συμβάντος, η κίτρινη σημαία είναι ισότιμη και την αντικαθιστά. Η μη ένδειξη σεβασμού στη σημαία ιατρικού συμβάντος όπως και στην κινούμενη κίτρινη σημαία, τιμωρείται κατ’ ελάχιστον με απώλεια δέκα (10) θέσεων και σε ιδιαίτερες περιπτώσεις ανάλογα με την κρισιμότητα του συμβάντος ή τη βαρύτητα της πράξης, μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε αποκλεισμό από το σκέλος για τον εν λόγω αναβάτη(ες). Η συγκεκριμένη τιμωρία δεν δέχεται αμφισβήτηση και δεν γίνεται δεκτή ένσταση κατά αυτής
Οι κριτές-σηματωροί πρέπει να είναι τουλάχιστον 16 ετών και να έχουν την προβλεπόμενη σχετική άδεια βοηθού κριτή ή κριτή.
(*) Στην περίπτωση που αγωνιζόμενοι για ιδιαίτερους λόγους, κινούνται στον χώρο στάθμευσης με τις αγωνιστικές τους μοτοσυκλέτες (π.χ. μετακίνηση προς και από τον Τ.Ε.) υποχρεούνται στη χρήση κράνους. Η μη συμμόρφωση με το παραπάνω, επιφέρει πρόστιμο στον αγωνιζόμενο, το οποίο κατατίθεται υπέρ της Ομοσπονδίας.
004.11 ΔIAPKEIA AΓΩNIΣTIKHΣ ΣYNANTHΣHΣ
Η διάρκεια ενός αγώνα Motocross ορίζεται σε έναν δεδομένο χρόνο (5’ λεπτά ελάχιστον, 45’ λεπτά μέγιστο) συν 1 έως 2 γύρους μετά την διέλευση του αγωνιζόμενου που προηγείται κατά την ολοκλήρωση του προκαθορισμένου χρόνου. Σε μια αγωνιστική συνάντηση μπορούν να προβλέπονται έως 3 αγώνες για κάθε κατηγορία αγωνιζομένων.
004.13.2 Διαδικασία εκκίνησης
Αν ένας αγωνιζόμενος αντιμετωπίσει πρόβλημα στην ζώνη αναμονής και δεν κατευθυνθεί στην γραμμή εκκίνησης πριν την ένδειξη της πράσινης σημαίας, περιμένει στην ζώνη αναμονής μέχρι την εκκίνηση και ξεκινά, με ασφάλεια από εκεί, μετά την εκκίνηση και μετά το σχετικό σήμα του κριτή
(*) Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, δίνεται η δυνατότητα στο Σ.Α. με απόφασή του, να επιτρέψει να πάρουν θέση τελευταίοι στη μπάρα εκκίνησης, αναβάτες οι οποίοι δεν έκαναν χρονομετρημένα δοκιμαστικά, με βάση τη θέσης τους στη μέχρι στιγμής βαθμολογία του πρωταθλήματος. Για τους αγώνες του Πανελληνίου Πρωταθλήματος ή για διήμερους αγώνες, αυτοί οι αναβάτες θα πρέπει υποχρεωτικά να συμμετάσχουν στο πρωϊνό ζέσταμα και να κάνουν και γύρο αναγνώρισης. Για τους μονοήμερους αγώνες θα πρέπει υποχρεωτικά να κάνουν γύρο αναγνώρισης.
Η αλλαγή μοτοσυκλέτας απαγορεύεται μετά από άκυρη εκκίνηση.
004.14 ΔIAKOΠH TOY AΓΩNA
O αλυτάρχης του αγώνα έχει το δικαίωμα, κατά τη κρίση του, για λόγους ασφαλείας, ή για άλλους λόγους ανωτέρας βίας, να σταματήσει τον αγώνα νωρίτερα από τη λήξη του ή να ακυρώσει μέρος του ή να ακυρώσει όλη την αγωνιστική συνάντηση. Αν ένας αγώνας σταματήσει πριν την ολοκλήρωση των δύο πρώτων γύρων, τότε θα διεξαχθεί άμεσα μια πλήρης επανεκκίνηση. Η αλλαγή μοτοσυκλέτας δεν επιτρέπεται. Αν ένας αγώνας σταματήσει οποιαδήποτε στιγμή πριν την συμπλήρωση του 51% της διάρκειας του αγώνα (χωρίς τους πρόσθετους γύρους), θα διεξαχθεί ξανά μία πλήρης επανεκκίνηση. Οι οδηγοί θα επιστρέψουν στο χώρο παραμονής – διαμονής τους (paddock) και η επανεκκίνηση θα γίνει μέσα σε 30’ λεπτά μετά τη διακοπή του αγώνα. Η αλλαγή μοτοσυκλέτας επιτρέπεται εφόσον κατά τη διάρκεια του τεχνικού ελέγχου έχει ελεγχθεί και η νέα μοτοσυκλέτα και έχει ενημερωθεί ο αλυτάρχης του αγώνα.
Αν ένας αγώνας σταμάτησε αφού έχει παρέλθει το 51% της διάρκειας του αγώνα (χωρίς τους πρόσθετους γύρους), ο αγώνας θεωρείται ότι έχει πραγματοποιηθεί και η σειρά τερματισμού θα βασίζεται στη σειρά κατάταξης των οδηγών στον γύρο προτού επιδειχθεί η κόκκινη σημαία. O οδηγός ή οι οδηγοί που κατά τη κρίση του αλυτάρχη ευθύνονται για την διακοπή, θα τοποθετηθούν, στην κατάταξη, πίσω από τους οδηγούς που θα έχουν διανύσει στον αγώνα τους ίδιους ή περισσότερους γύρους.
004.16 MΕΤΡΗΣΗ ΣΤΑΘΜΗΣ ΘΟΡΥΒΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΓΩΝΑ
Κάθε οργανωτής έχει το δικαίωμα, εφόσον διαθέτει και το σχετικό όργανο μέτρησης, αμέσως μετά από κάθε αγώνα, να ελέγξει τη στάθμη θορύβου τριών μοτοσυκλετών οι οποίες θα οριστούν είτε από το συμβούλιο των αγωνοδικών, είτε ύστερα από πρόταση του αλυτάρχη του αγώνα. Ο αναβάτης του οποίου η μοτοσυκλέτα έχει στάθμη θορύβου περισσότερη από το όριο (98 dB/A +2), θα τιμωρείται με την πρόσθεση 20’’ (δευτερολέπτων) στον χρόνο τερματισμού του. O αναβάτης ο οποίος υπέστη την τιμωρία αυτή έχει δικαίωμα να επισκευάσει την μοτοσυκλέτα του πριν από τον επόμενο αγώνα, αν υπάρχει τέτοιος. Για τον λόγο αυτό ο τεχνικός έφορος και η συσκευή θορυβομέτρησης (αν εφαρμόζεται η διαδικασία αυτή) πρέπει να είναι διαθέσιμοι κατά τη διάρκεια όλων των αγώνων της συνάντησης.
004.15 EΞΩTEPIKH BOHΘEIA, ΠAPAKAMΨH TMHMATOΣ THΣ ΔIAΔPOMHΣ
Κατά τη διάρκεια του αγώνα απαγορεύεται οποιαδήποτε εξωτερική βοήθεια σε αγωνιζόμενο, εκτός αν δόθηκε από κριτή ειδικά επιφορτισμένο από τον οργανωτή να την παράσχει για λόγους ασφαλείας. Η ποινή για την παράβαση αυτού του κανόνα είναι ο αποκλεισμός. Επισκευές ή/και ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν μόνο στον ειδικά ορισμένο χώρο (PITS). Οποιοδήποτε μέρος της μοτοσυκλέτας, εκτός από το πλαίσιο αυτής μπορεί να αντικατασταθεί. O ανεφοδιασμός με καύσιμο πρέπει να γίνεται με τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας σβηστό υποχρεωτικά. Υποχρεωτικά πρέπει να υπάρχει υλικό πυρόσβεσης τουλάχιστον 6 κιλών. Η ποινή για την παράβαση είναι αποκλεισμός του αναβάτη από το σκέλος. Οι αναβάτες που εισέρχονται στη ζώνη επισκευών πρέπει υποχρεωτικά να σταματήσουν προτού ξαναγυρίσουν στη πίστα. Ο χώρος της ζώνης επισκευών (PITS) είναι οριοθετημένος και η είσοδος και έξοδος των αναβατών στη ζώνη επισκευών γίνεται υποχρεωτικά από τις υποδεικνυόμενες προσβάσεις (Είσοδος – Έξοδος PITS) κι επ΄ουδενί αντίθετα. Παράβαση των παραπάνω κανόνων επιφέρει τον αποκλεισμό του αναβάτη από το συγκεκριμένο σκέλος. O αναβάτης που εισέρχεται στα paddock με τη μοτοσυκλέτα του κατά τη διάρκεια των χρονομετρημένων δοκιμών η και κατά την διάρκεια του αγώνα, δεν επιτρέπεται να συμμετάσχει ξανά στο σκέλος αυτό. Απαγορεύεται η ραδιοεπικοινωνία με τους αναβάτες. H χρήση από τους αναβάτες οποιασδήποτε βοήθειας (τάκοι κλπ) στη μπάρα εκκίνησης, για την εκκίνηση του αγώνα απαγορεύεται, εκτός εάν το επιτρέψει ο αλυτάρχης του αγώνα. Εξαιρούνται οι αναβάτες της κατηγορίας ΜΧ85 και ΜΧ65. Οι αναβάτες είναι υποχρεωμένοι να κινούνται στη φορά της διαδρομής και απαγορεύεται ρητά η οδήγηση αντίθετα απ΄ αυτήν. Η ποινή για την οδήγηση με αντίθετη φορά θα είναι ο αποκλεισμός από τον αγώνα. Η παράκαμψη οποιουδήποτε τμήματος της διαδρομής και για οποιοδήποτε λόγο απαγορεύεται. Ο αναβάτης υποχρεούται να κινείται εντός της οριοθετημένης διαδρομής. O αναβάτης ο οποίος βγήκε εκτός οριοθετημένης διαδρομής (πίστας) πρέπει να επιστρέψει σε αυτήν με ασφαλή επανείσοδο από το κοντινότερο δυνατόν σημείο σε εκείνο από το οποίο βγήκε από τη πίστα εφόσον είναι δυνατόν και χωρίς να έχει πλεονέκτημα έναντι των άλλων αναβατών (κινούμενος παράλληλα και με τη φορά της διαδρομής και χωρίς να παρακάμπτει μέρος της). Η ποινή για την παράκαμψη θα είναι ο αποκλεισμός από το σκέλος. Αν χρειαστεί, οι αγωνοδίκες μπορούν να επιβάλουν επιπλέον ποινή. Αν αυτό συμβεί στις χρονομετρημένες δοκιμές τότε διαγράφεται ο συγκεκριμένος γύρος.
Εξωτερική βοήθεια στις κατηγορίες ΜΧ65 και ΜΧ85 μπορεί να παρασχεθεί από τον οποιονδήποτε μηχανικό ή συνοδό που βρίσκεται στη ζώνη μηχανικών (αν κι εφόσον δεν υπάρχει πρόβλεψη για άτομα από τον οργανωτή) με την προϋπόθεση να μην εμποδίζουν τους άλλους αναβάτες ή να εκθέτουν τον εαυτό τους ή άλλα άτομα σε κίνδυνο ή να ευνοούνται αποκτώντας πλεονέκτημα οι αναβάτες που βοηθούνται. Η εξωτερική βοήθεια πρέπει να παρέχεται μόνο σε περίπτωση ύπαρξης θέματος ασφαλείας για τον βοηθούμενο αναβάτη ή για τους άλλους. Δεν επιτρέπεται να παρέχεται βοήθεια στο να βάλει μπροστά τον κινητήρα ή να αποκτήσει πλεονέκτημα έναντι των άλλων αναβατών.
004.20 AΠOTEΛEΣMATA
Νικητής είναι ο αναβάτης που περνάει πρώτος τη γραμμή τερματισμού. Οι αναβάτες που ακολουθούν θα σταματήσουν μόλις περάσουν αυτή την γραμμή. Ένας αναβάτης δεν μπορεί να θεωρηθεί ως τερματίσας εάν:
α. Δεν περάσει τη γραμμή τερματισμού μέσα σε 5 λεπτά από τη στιγμή τερματισμού του νικητή.
β. Δεν έχει καλύψει τα 3/4 (75%) του συνολικού αριθμού των γύρων που έκανε ο νικητής.
γ. Ειδικά και μόνο για τις κατηγορίες ΜΧ85 και ΜΧ65 εάν δεν έχει καλύψει τα 2/4 (50%) του συνολικού αριθμού των γύρων που έκανε ο νικητής.
Εαν τα παραπάνω ποσοστά (3/4 ή 2/4) των γύρων του νικητή δεν είναι ακέραιος αριθμός τότε αυτός στρογγυλοποιείται στον αμέσως επόμενο ακέραιο αριθμό.
004.23 ΠΟΙΝΕΣ
Κάθε παράβαση αυτού του κανονισμού και των παραρτημάτων του, ή και κάθε Συμπληρωματικού Κανονισμού, που γίνεται από έναν Οργανωτή, ή Στέλεχος, ή Αθλητή, ή Συνοδό, ή άλλο πρόσωπο, μπορεί να επιφέρει ποινή ή πρόστιμο. Οι ποινές και τα πρόστιμα μπορούν να επιβληθούν από το Σ.Α. ή από τα δευτεροβάθμια όργανα. Η απόφαση του Σ.Α. γίνεται αμέσως δεσμευτική παρά το δικαίωμα έφεσης, εφόσον αυτή αφορά παράβαση αυτού του κανονισμού και των παραρτημάτων του, ή και κάθε Συμπληρωματικού Κανονισμού, ή θέματα ασφαλείας ή αντικανονικότητα συμμετοχής αγωνιζομένου στον αγώνα, ή όταν, κατά τη διάρκεια του ίδιου αγώνα, διαπραχθεί μια περαιτέρω παραβίαση που να δικαιολογεί την έκπτωση του ίδιου αγωνιζόμενου. Η απόφαση του Σ.Α. πρέπει να αναφέρει την ύπαρξη ή μη ύπαρξη των ανωτέρω αναφερόμενων περιπτώσεων οι οποίες δικαιολογούν ότι η απόφαση πρέπει να είναι εκτελεστή παρά την έφεση. Το ανασταλτικό αποτέλεσμα που προκύπτει από την έφεση δεν επιτρέπει στον αγωνιζόμενο να μπορεί να συμμετάσχει στην απονομή, ούτε μπορεί να εμφανίζεται στα οριστικά αποτελέσματα του αγώνα σε θέση διαφορετική από αυτή στην οποία συνυπολογίζεται η ποινή. Τα δικαιώματα του αγωνιζόμενου θα αποκατασταθούν αν κερδίσει την έφεση ενώπιον των δευτεροβάθμιων οργάνων.
Οι ποινές όπως καθορίζονται και αναφέρονται ρητά σε παραπάνω άρθρα του παρόντος Γενικού Κανονισμού ΔΕΝ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ και ΔΕΝ ΕΦΕΣΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ. Οι υπόλοιπες ποινές που επιβάλλονται σε κάθε αθλητή, ανάλογα με τη σπουδαιότητα του παραπτώματος, διαβαθμίζονται κατά σειρά σπουδαιότητας όπως παρακάτω:
α) Επίπληξη
β) Πρόστιμο
γ) Ποινή χρόνου
δ) Απώλεια θέσεων
ε) Αποκλεισμός από το σκέλος
στ) Αποκλεισμός από τον αγώνα
ζ) Αργία
Οι ποινές μπορούν να επιβληθούν είτε μεμονωμένα είτε με συνδυασμό αυτών. Ειδικά σε περίπτωση αντιαθλητικής συμπεριφοράς και ανάλογα με τη βαρύτητα της πράξης μπορούν να επιβληθούν οι ποινές ε, στ και επιφέρει και την πιθανή παραπομπή του αθλητή στην Πειθαρχική Επιτροπή. Οι κυρώσεις εκτός από τους αθλητές, μπορούν να επιβληθούν και στους συνοδούς τους (αυτή η περίπτωση βαρύνει τον αθλητή) όπως και σε στελέχη για τη μη ορθή εκτέλεση των καθηκόντων τους. Αν επιβληθεί απώλεια συγκεκριμένων θέσεων (π.χ. παραβίαση κινούμενης κίτρινης σημαίας – σημαίας ιατρικού συμβάντος) και οι συμμετοχές είναι λιγότερες από τις θέσεις που επιβάλει η ποινή, τότε ο αγωνιζόμενος παίρνει τους βαθμούς που αντιστοιχούν στη θέση που θα κατέληγε μετά την ποινή και με το ανάλογο πλήθος συμμετοχών (π.χ. τερματίζει στην 5η θέση με 12 συμμετοχές στο σκέλος. Βαθμολογείται με τους βαθμούς της 15ης θέσης και όχι της 12ης. Στην περίπτωση που μετά την εφαρμογή της ποινής καταταχθεί μετά την 20άδα, δεν βαθμολογείται καθόλου).Στη περίπτωση επιβολής προστίμου, ο τιμωρημένος οφείλει να το καταθέσει στο λογαριασμό της Ομοσπονδίας, εντός 48 ωρών. Τα έσοδα από τα πρόστιμα χρησιμοποιούνται για την προβολή και οργάνωση του πρωταθλήματος. Κάθε καθυστέρηση καταβολής του, επιφέρει αργία για όσο χρονικό διάστημα παραμένει απλήρωτο. Ο αθλητής έχει το δικαίωμα να προσβάλει τις όποιες αποφάσεις του Συμβουλίου Αγωνοδικών καταθέτοντας την αντίστοιχη έφεση όπως αυτό ορίζεται από τις αντίστοιχες διατάξεις του Δικαιοδοτικού Κανονισμού της Ομοσπονδίας και του Ειδικού Κανονισμού του κάθε αγώνα. Έφεση σε ποινές που επιβάλλονται για θέματα ή παραβάσεις στα οποία ο Γενικός Κανονισμός αναφέρεται ρητά, δεν γίνεται δεκτή και απορρίπτεται.
To Συμβούλιο Αγωνοδικών έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει όλες τις παραπάνω ποινές εκτός από αυτή της Αργίας. Η ποινή της Αργίας, μπορεί να επιβληθεί μόνο από την Πειθαρχική Επιτροπή.
004.24 ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ
004.24.2 Η χρήση κάμερας τοποθετημένης στο κράνος των αναβατών κατά την διάρκεια του αγώνα, απαγορεύεται αυστηρώς εκτός εάν επιτραπεί από τους αγωνοδίκες ή τον οργανωτή του αγώνα. Κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών σκελών η χρήση της επιτρέπεται. Σε περίπτωση εκδίκασης ενστάσεων ή εφέσεων το οπτικό υλικό από τέτοιες κάμερες, εφόσον έχει επιτραπεί η χρήση τους, δεν λαμβάνεται υπόψη.