TEST RIDE KTM 450SX-F 2019
Η ΚΤΜ εδώ και αρκετά χρόνια διαθέτει την καλύτερη μοτοσυκλέτα της αγοράς στην κατηγορία των 450 MX, τοποθετώντας κάθε χρόνο τον πήχη αρκετά ψηλά, τόσο σε απόδοση όσο και τεχνολογία, για τις υπόλοιπες εταιρείες να ακολουθήσουν. Για το 2019, στο 450SX-F η ΚΤΜ αποφάσισε να επενδύσει περισσότερο στην λειτουργικότητα της μοτοσυκλέτας ώστε να καλύπτει τις απαιτήσεις ευρύτερου αγοραστικού κοινού. Ωστόσο το R&D της ΚΤΜ δεν κρατήθηκε και του έκανε εντυπωσιακή δίαιτα, φτάνοντας στο εκπληκτικό νούμερο των 100 κιλών το νέο της 450!
Όταν έχεις την καλύτερη μοτοσυκλέτα της αγοράς των 450 ΜΧ, υπερτερώντας σε όλους τους τομείς σε σε σχέση με τον ανταγωνισμό εδώ και αρκετά χρόνια, να προσπαθείς να ανεβάσεις τον πήχη ακόμα πιο ψηλά ίσως είναι μια κίνηση που δεν έχει ουσία. Αν και η ΚΤΜ το δοκίμασε, το 2016 παρουσιάζοντας μια 450SX-F πολύ μπροστά για τα δεδομένα του ανταγωνισμού αλλά και τα δικά της πιάνοντας ανέτοιμο το αγοραστικό κοινό να δεχτεί μια τόσο “factory” μοτοσυκλέτα υψηλών αποδόσεων και τεχνολογίας, ωστόσο φάνηκε επιφυλακτική να το ξαναδοκιμάσει. Μετά από τέσσερα χρόνια, εκείνη η μοτοσυκλέτα έκλεινε τον κύκλο της και η ΚΤΜ έπρεπε να αποφασίσει προς ποια κατεύθυνση θα έστρεφε την νέα γενιά των SX-F μοντέλων της. Παρουσιάζοντας την νέα 450SX-F του 2019 η απάντηση ήταν ξεκάθαρη. Καινούργια μοτοσυκλέτα βελτιωμένη σε όλους τους τομείς με στόχο την φιλική συμπεριφορά για τον μέσο αναβάτη αλλά να μπορεί να ανταποκριθεί και σε αγωνιζόμενους υψηλού επιπέδου.
Αλλαγές με αυστηρή δίαιτα!
H νέα 450SX-F 2019 παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με τα προηγούμενα μοντέλα αλλά έχει δεχτεί σε όλους τους τομείς αλλαγές, που της έχουν προσφέρει τον δικό της ξεχωριστό χαρακτήρα. Το νέο πλαστικό κοστούμι και η νέα σέλα, έχει αλλάξει την θέση οδήγησης της μοτοσυκλέτας με το νέο βελτιωμένο πλαίσιο να προσφέρει μεγαλύτερη ακαμψία και αντοχή. Τα μακρύτερα κατά 5mm ψαλίδι και 40mm υποπλαίσιο μαζί με την ενισχυμένη άνω τιμονόπλακα έχουν μεταβάλει την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας με στόχο την μεγαλύτερη σταθερότητα αλλά και φιλικότερη αίσθηση κατά την οδήγηση. Χωροταξικά, τα καινούργια ψυγεία έχουν τοποθετηθεί πιο χαμηλά βοηθώντας στην τοποθέτηση ακόμα χαμηλότερα του κέντρου βάρους της μοτοσυκλέτας με τον ανορθωτή να έχει μετακομίσει κάτω από την σέλα για καλύτερη προστασία ενώ η αντλία βενζίνης απολαμβάνει ορθότερη καλωδίωση. Οι αλλαγές δεν περιλαμβάνουν μόνο τα περιφερειακά της 450SX-F 2019, σημαντικές αλλαγές έχει δεχτεί και ο κινητήρας. Η κεφαλή είναι καινούργια κατά 15mm πιο χαμηλή από το προηγούμενο μοντέλο έχοντας μάλιστα χάσει το εντυπωσιακό νούμερο των 500g, συμβάλλοντας στην εκπληκτική μείωση του συνολικού βάρους της μοτοσυκλέτας. Στην μείωση του βάρους έχει συμβάλει και το σύστημα της εξάτμισης που είναι πλέον πιο μικρό ενώ έχει εναρμονιστεί με τις αλλαγές στην νέα κεφαλή. Νέο είναι και το σώμα ψεκασμού που απολαμβάνει νέα διαδρομή στις ντίζες του, και διαφορετική θέση του ΜΑP για περισσότερη προστασία. Με την δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής κιβωτίων ταχυτήτων από την ΚΤΜ(Pankl) το 450SX-F 2019 έχει νέο κιβώτιο, όπως και τα περισσότερα νέα μοντέλα της ΚΤΜ. Πέρα από την σημαντική αναβάθμιση που δέχτηκε το 450SX-F το 2019 σε όλους τους τομείς, το πιο εντυπωσιακό είναι η επίτευξη της μείωσης του βάρους που έπεσε στα 100kg(με όλα του τα υγρά πλην βενζίνης), κάνοντας την πιο ελαφριά μοτοσυκλέτα της κατηγορίας, ακόμα πιο ελαφριά.
Για όλα τα γούστα…
Με μεγάλη περιέργεια βρεθήκαμε στα Off Road Days 2018 της ΚΤΜ SEE και την δημοσιογραφική παρουσίαση των νέων μοντέλων της πορτοκαλί εταιρείας, εστιάζοντας περισσότερο στο ΚΤΜ 450SX-F 2019. Με όλες τις παραπάνω αλλαγές θα είχαμε τον λύκο που έγινε αρνάκι ή τουλάχιστον θα είχαμε ένα 450 που θα μπορεί να οδηγηθεί από τον κοινό θνητό; Τα πρώτα στοιχεία από την παρουσίαση δεν ήταν ενθαρρυντικά. Με την ιπποδύναμη να κινείτε ακόμα κοντά στους 60 ίππους και η περεταίρω μείωση του βάρους, έστω και για 400g από το περσινό μοντέλο, σήμαινε λιγότερο φορτίο να κουβαλήσει, η ήδη τεράστια δύναμη του κινητήρα. Όμως το ΚΤΜ 450SX-F 2019 είναι μια διαφορετική μοτοσυκλέτα από τον προκάτοχο της. Μπορεί να μοιάζουν αλλά δεν είναι ίδιες. Αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό από την στιγμή που κάθεσαι πάνω στην μοτοσυκλέτα. Η θέση οδήγησης είναι εντελώς νέα έχοντας την αίσθηση ότι είσαι πάνω στην μοτοσυκλέτα ενώ νιώθεις την πιο λεπτή σιλουέτα που προκύπτει από την νέα θέση των καινούργιων ψυγείων.
Τα χειριστήρια και η γενικότερη θέση οδήγησης της μοτοσυκλέτας είναι φιλική και σε σωστή θέση, κάνοντας γνώριμο τον χειρισμό της ΚΤΜ 450SX-F 2019. Η κύλιση της μοτοσυκλέτας και η λειτουργία του κινητήρα είναι επίσης γνώριμη ΚΤΜ ενώ από τα πρώτα μέτρα καταλαβαίνεις ότι το νέο 450 είναι πιο μακρύ από το προηγούμενο. Για να σιγουρευτούμε σε αυτό η ΚΤΜ SEE μας είχε και μια ΚΤΜ 450SX-F του 2018 στην παρουσίαση για να δούμε τις διαφορές των δύο μοντέλων επιτόπου. Η μακρύτερη διάσταση και η νέα θέση οδήγησης έχουν κάνει αρκετά πιο ήρεμη την μοτοσυκλέτα στα κοφτά σαμάρια, ιδιαιτέρα στο άνοιγμα του γκαζιού όπου και εκεί οι αλλαγές σε εξάτμιση και κεφαλή του κινητήρα φαίνεται να έχουν κάνει πιο ομαλή την λειτουργία του. Φυσικά, δύναμη υπάρχει παντού, σε όλο το φάσμα των στροφών πάρα το γεγονός ότι η ΚΤΜ 450SX-F, διαθέτει τα τελευταία χρόνια τεσσάρι σασμάν κάτι που σημαίνει μακρύτερο γρανάζομα σε κάθε ταχύτητα, σε σχέση με τα συνηθισμένα πεντάρια. Η δύναμη του κινητήρα είναι τόσο γεμάτη σε ροπή και μεγάλης έκτασης σε ολόκληρο το φάσμα των στροφών που μπορείς εύκολα να κινηθείς με τρίτη σχέση, από την εκκίνηση μέχρι και τον τερματισμό. Το ΚΤΜ 450SX-F 2019 μπορεί να κινηθεί με αξιώσεις με τρίτη ταχύτητα σε ολόκληρη την πίστα ακόμα και με το Traction Control σε λειτουργία αφού πραγματικά αυτό το μοτέρ δεν υποκύπτει πουθενά. Για όσους απορούν για αυτή την ικανότητα των ΚΤΜ θα θυμίσουμε το GP στο Glen Helen το 2010 όπου ο Antonio Cairoli στράβωσε τον λεβιέ των ταχυτήτων του KTM 350SX-F του σε μια αχυρόμπαλα και τερμάτισε τον αγώνα βγάζοντας μάλιστα τα τεράστια άλματα της αμερικανικής πίστας, με τρίτη στο σασμάν. Στο τέλος εκείνου του αγώνα ο Cairoli είχε πάρει και την νίκη στην μεγάλη κατηγορία. Φυσικά, αν δεν θέλεις να αλλάζεις ταχύτητες θα πρέπει να χρησιμοποιείς τον συμπλέκτη λίγο παραπάνω από το κανονικό κατά την εκκίνηση και στις πολύ σφικτές στροφές. Από την άλλη, αυτοί που θέλουν να οδηγήσουν το 450 σαν 450, θα απολαύσουν την ωμή δύναμη του κινητήρα που ναι μεν έχει ομαλοποιηθεί από τα προηγούμενα χρόνια όμως ακόμα στο γεμάτο άνοιγμα του γκαζιού, η μοτοσυκλέτα εκτοξεύεται από στροφή σε στροφή. Ευτυχώς για αυτούς που το ΚΤΜ 450SX-F 2019 έχει από τα πιο δυνατά και καλύτερα ελεγχόμενα φρένα της αγοράς και θα μπορέσουν να σταματήσουν για να πραγματοποιήσουν το στρίψιμο αλλιώς θα βρισκόντουσαν στην δυσάρεστη θέση να ανακαλύψουν σημεία έξω από την πίστα που δεν είναι πάντα και ότι καλύτερο.
Το πως θα χρησιμοποιήσεις την δύναμη του κινητήρα του ΚΤΜ 450SX-F 2019, εκμεταλλευόμενος την ροπή του ή ακατάπαυστη ιπποδύναμη του, θα πρέπει να στήσεις αναλόγως και τις αναρτήσεις του. Στην δημοσιογραφική παρουσίαση του την οδηγήσαμε, το πιρούνι WP USD, AER 48 είχε ρυθμιστεί με μαλακές και γρήγορες ρυθμίσεις κάτι που βόλευε την στρωτή οδήγηση στην πίστα της Πεντέλης. Βρισκόμενοι σε περιβάλλον Test Ride δεν επιχειρήσαμε να παίξουμε με τις αναρτήσεις καθώς οι μοτοσυκλέτες άλλαζαν χέρια τακτικά και κάπου θα χάναμε τον έλεγχο σε αυτά που θέλαμε να δοκιμάσουμε. Παρόλα αυτά, χρησιμοποιώντας την ροπή του κινητήρα και αλλάζοντας σπάνια ταχύτητες καταφέραμε να κινηθούμε στον ρυθμό μας χωρίς απρόβλεπτες καταστάσεις. Όταν δοκιμάσαμε να χουφτώσουμε το γκάζι, η φιλική και ήρεμη κατάσταση που βρισκόταν η ΚΤΜ 450SX-F 2019 γινόταν επιθετικά νευρική στα πυκνά σαμάρια της Πεντέλης, δυσφορώντας με τις μαλακές ρυθμίσεις του πιρουνιού. Το αμορτισέρ έδειχνε να συμπεριφέρεται πιο ουδέτερα σε στρωτή ή επιθετική οδήγηση αλλά πολλές φορές έστελνε φορτίο μπροστά, κάνοντας τα πράγματα χειρότερα. Επιλέγοντας να οδηγήσουμε στρωτά την μοτοσυκλέτα και στην ήπια χαρτογράφηση όλα έδειχναν τέλεια εναρμονισμένα και σαφώς το νέο 450 της ΚΤΜ έχει εξαλείψει την νευρικότητα που χαρακτήριζε τα προηγούμενα μοντέλα.
Πιο κοντά στον ανταγωνισμό
Όταν η παρουσίαση ξεκινάει με τον Κώστα Καλατζόπουλο(Τεχνικός Διευθυντής ΚΤΜ SEE) να μας ανακοινώνει ότι η ΚΤΜ, έβαλε τα καινούργια σχέδια στο συρτάρι για τα motocross του 2019…γιατί ο ανταγωνισμός δεν ακολουθεί…καταλάβαμε ακριβώς τι ήθελε να πει έχοντας στο μυαλό μας το ΚΤΜ 450SX-F. Το 2016 η μοτοσυκλέτα ήταν πολύ μπροστά από το οδηγικό επίπεδο του μέσου αναβάτη της motocross αγοράς, χάνοντας πωλήσεις και το κυριότερο αποκτώντας την φήμη μιας πολύ εξειδικευμένης μοτοσυκλέτας. Από εκεί και μετά η ΚΤΜ προσπάθησε να κάνει το 450SX-F πιο φιλικό και το 2019 παρουσίασε μια μοτοσυκλέτα που είναι τεχνολογικά προηγμένη από τα προηγούμενα μοντέλα αλλά ταυτόχρονα καλύπτει τις ανάγκες μεγαλύτερου κοινού της αγοράς. Έτσι ο ανταγωνισμός ακολουθεί παράγοντας 450 με μίζα, υδραυλικούς συμπλέκτες και δυνατά μοτέρ κάνοντας ολοένα και πιο δύσκολη την επιλογή της κατάλληλης μοτοσυκλέτας στην συγκεκριμένη κατηγορία. Το 2019, θα βρει την ΚΤΜ 450SX-F ξανά μπροστά από τον ανταγωνισμό αλλά όχι πολύ μακριά, και αυτό δεν είναι και τόσο άσχημο όσο ακούγεται.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Κινητήρας: Μονοκύλινδρος τετράχρονος
Κυβικά: 449.9 cc
Διαδρομή/Διάμετρος: 95 / 63.4 mm
Συμπίεση: 12.75:1
Εκκίνηση: Μίζα με μπαταρία lithium ion 12.8V 2 Ah
Ταχύτητες: 4
Ψεκασμός: Keihin EFI, σώμα 44 mm
Βαλβίδες: 4 V /DOHC με κοκοράκια
Λίπανση: Υποπίεση με δύο αντλίες
Μετάδοση: 16:32 18:30 20:28 22:26
Αρχική μετάδοση: 31:76
Τελική Μετάδοση: 13:48
Ψύξη: Υδρόψυξη
Συμπλέκτης: Υγρός πολύδισκος DDS με υδραυλικά της Brembo
Ανάφλεξη: Keihin EMS
Πλαίσιο: Κεντρικού διπλού δοκού με χάλυβα τύπου 25CrMo4
Υποπλαίσιο: Αλουμινίου
Τιμόνι: NEKEN, Αλουμινίου Ø 28 / 22 mm
Εμπρός Ανάρτηση: WP USD, AER 48, Ø 48 mm διαδρομής 310mm
Πίσω Ανάρτηση: WP ανάρτηση με μοχλικό διαδρομής 300mm
Διαστάσεις Φρένων Εμπρός/Πίσω: Δισκόφρενα Ø 260 / 220 mm
Διαστάσεις στεφανιών τροχών: Εμπρός 1.60 × 21″ Πίσω 2.15 × 19″ Excel
Διαστάσεις ελαστικών Εμπρός/Πίσω: 80/100-21″; 110/90-19″
Τελικό εξάτμισης: Αλουμινίου
Γωνία στρέψης τιμονιού: 63.9°
Γωνία κάστερ: 22 mm
Μεταξόνιο: 1,485 ± 10 mm
Ύψος από το έδαφος: 370 mm
Ύψος σέλας: 950 mm
Ρεζερβουάρ: 7 l
Βάρος χωρίς καύσιμα: 100 kg
Φωτογραφίες: Γιώργος & Χρήστος Καραγιωργάκης