ΤΕΧΝΙΚΟ ΘΕΜΑ – ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ, ΔΟΚΙΜΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΟHLINS ΑΠΟ ΤΗΝ EXTRA PRODUCTS!


Μια πρωτόγνωρη εμπειρία για τα ελληνικά δεδομένα ζήσαμε την περασμένη Κυριακή στην πίστα της Χαλκίδας, δοκιμάζοντας και μαθαίνοντας σε πραγματικές συνθήκες, τις κορυφαίες αναρτήσεις εκτός δρόμου της Ohlins. Ο αντιπρόσωπος της σουηδικής εταιρείας στην Ελλάδα Extra Products Τασούλης διοργάνωσε μια εκδήλωση που πρώτη φορά βλέπουμε στην χώρα μας, με αγωνιζόμενους του ελληνικού motocross και enduro να δοκιμάζουν τις αναρτήσεις της Οhlins στις μοτοσυκλέτες τους ή σε μοτοσυκλέτες των KTM, Yamaha, Gas Gas και Beta που συμμετείχαν στην διοργάνωση. Φυσικά, η διάθεση και στελέχωση της πίστας ήταν υπόθεση της πάντα φιλόξενης και δραστήριας λέσχης της ΑΜΛΕΧ.

Πολλές εταιρείες του χώρου συμμετείχαν στην εκδήλωση.

Αλλαγή πολιτικής από την Ohlins
Εκτός από τους ανθρώπους της Extra Products Τασούλης στην εκδήλωση συμμετείχαν και Έλληνες επαγγελματίες του χώρου των αναρτήσεων ενώ την Ohlins εκπροσώπησε ο Διευθυντής του Αγωνιστικού Τμήματος ΜΧ Christopher Nilsson. O κ.Nilsson ήταν ο ίδιος οδηγός motocross και στην συνέχεια είχε δουλέψει με αναβάτες όπως ο Zach Osborne και Arnaud Tonus στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Motocross, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία για την σουηδική εταιρεία. Μιλώντας μαζί του για τα σχέδια της Ohlins στο άθλημα του motocross, μας ενημέρωσε για την αλλαγή πολιτικής της εταιρείας σε σχέση με το παρελθόν. Η Ohlins αποφάσισε να εγκαταλείψει την προσπάθεια της στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, κυρίως γιατί το κόστος δεν ανταποκρινόταν στις πωλήσεις της εταιρείας. “Πηγαίναμε στους αγώνες και σχεδόν κανένας δεν ήξερε ότι ήμασταν εκεί” μας είπε συγκεκριμένα. Έτσι η Ohlins αποφάσισε να φύγει από τους αγώνες και να χρησιμοποιήσει το κονδύλι σε διαφήμιση και σε εκδηλώσεις που θα την έφερναν πιο κοντά στο αγοραστικό της κοινό. “Θέλαμε να έρθουμε πιο κοντά στον ιδιώτη και να μάθουμε περισσότερα για τις ανάγκες του…αυτό μας βοηθάει περισσότερο και έχει αρχίσει να φαίνεται στις πωλήσεις” μας είπε κλείνοντας το θέμα. Μέρος αυτού του προγράμματος ήταν και η εκδήλωση της Extra Products Τασούλης που παρακολουθήσαμε.

Σεμινάριο από τον Διευθυντή του Αγωνιστικού Τμήματος ΜΧ της Ohlins Christopher Nilsson.

 

Τα 3 συν 4 θέματα του σεμιναρίου
Η δοκιμή των αναρτήσεων δεν περιλάμβανε απλά μια δοκιμή σε στάνταρντ ρυθμίσεις ή σεταρισμένες μόνο στα κιλά του εκάστοτε αναβάτη. Με αρκετούς αγωνιζόμενους να παρακολουθούν την δοκιμή όπως είναι λογικό ήταν αδύνατον να μπορέσουν να βγουν απόλυτα συμπεράσματα. Έτσι ο κ.Nilsson διεξήγαγε ένα σεμινάριο για τα βασικά πράγματα που πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη όταν σετάρουμε τις αναρτήσεις μας.

  1. Ισορρόπηση της μοτοσυκλέτας: Αφού ρυθμίσουμε το sag σύμφωνα με τα κιλά μας πρέπει να δούμε αν η μοτοσυκλέτα μας βρίσκεται σε ισορροπία μεταξύ του πίσω και του εμπρός τμήματος. Η μοτοσυκλέτα δεν πρέπει να έχει την αίσθηση ότι το πίσω μέρος ή το μπροστινό είναι πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά. Πρέπει να είναι και να δίνουν την αίσθηση ότι η σέλα της μοτοσυκλέτας είναι παράλληλη με το έδαφος.
  2. Προτιμήσεις οδηγού: O επόμενος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ο τρόπος που οδηγεί ο αναβάτης και πως του αρέσει να είναι στημένη η μοτοσυκλέτα για να νοιώθει άνετα. Για παράδειγμα ένας αναβάτης που οδηγεί όρθιος και με το σώμα του πολύ μπροστά, θα χρειαστεί το πίσω μέρος να είναι πιο χαμηλό από το εμπρός και το πιρούνι πιο σκληρό σε settings.
  3. Γυρολόγιο: Όταν τελειώσουμε με το σετάρισμα και τις δοκιμές των ρυθμίσεων μας, θα πρέπει να ανταποκρίνονται και σε καλούς χρόνους μέσα στην πίστα. Δεν έχει τόσο σημασία ο απόλυτος χρόνος ενός γύρου, όσο η διάρκεια και το σταθερό γυρολόγιο σε ένα σκέλος. Η ρύθμιση που θα καταφέρει να πετύχει τον καλύτερο μέσο όρο του γυρολογίου, είναι και η καλύτερη ρύθμιση για τον οδηγό.

Όπως μας είπε ο κ.Nilsson από την εμπειρία του με τους κορυφαίους αναβάτες που αναφέραμε πιο πάνω, μόλις είχαν βρει την ισορροπία της μοτοσυκλέτας, έκαναν ελάχιστες ρυθμίσεις της τάξεως ακόμα και του ενός κλίκ από πίστα σε πίστα.

Ο κ.Χρήστος Τασούλης παρακολουθεί το σεμινάριο του κ.Nilsson. 

Κατόπιν μας ανέλυσε κάτι που θεώρησε βασικό να καταλάβουμε και δεν ήταν άλλο από την κίνηση της μοτοσυκλέτας μέσα στην πίστα, ένα θέμα που ουσιαστικά ήταν η συνέχιση της ισορρόπησης της μοτοσυκλέτας που αναφέραμε πιο πάνω.

  1. Φυσική στάση: Όπως αναφέραμε, η στάση της μοτοσυκλέτας όταν πατάει στο έδαφος χωρίς τον αναβάτη θα πρέπει να είναι ίσια. δηλαδή να μην βλέπουμε το εμπρός ή το πίσω τμήμα πιο χαμηλά το ένα από το άλλο. Είναι το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε πριν μπούμε στην πίστα και αρχίσουμε τις ρυθμίσεις.
  2. Πραγματική κίνηση της μοτοσυκλέτας: Είναι σημαντικό να καταλάβουμε το πως κινείται η μοτοσυκλέτα πάνω στις ανωμαλίες του εδάφους για να αντιληφθούμε πως πρέπει να την ρυθμίσουμε. Λαμβάνοντας υπόψη το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας που βρίσκεται κοντά στα μαρσπιέ, οι κινήσεις που γίνονται είναι η μετατόπιση αυτού του σημείου πάνω και κάτω σε συνάρτηση με το έδαφος και η ημικυκλική κίνηση του εμπρός και πίσω τμήματος γύρο από το κέντρο βάρους.
  3. Η σωστή θέση: Κατά γενική θεωρεία η μοτοσυκλέτα μας κινείτε σωστά πάνω από τις ανωμαλίες όταν το κέντρο βάρους κάνει μικρές κινήσεις πάνω – κάτω και το εμπρός και πίσω τμήμα πραγματοποιούν μικρή ημικυκλική κίνηση γύρο από αυτό. Ένας εύκολος τρόπος για να το καταλάβουμε είναι να δούμε πως κινούμαστε με την μοτοσυκλέτα μέσα στην πίστα με ένα video ή να μας πει κάποιος έμπειρος φίλος πως μας βλέπει απέξω. Θα πρέπει η μοτοσυκλέτα κάτω από τα πόδια μας να κινείται παράλληλα με το έδαφος χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τι κάνουν οι τροχοί.
  4. Ισορροπία στις δυνάμεις επιβράδυνσης-επιτάχυνσης: Οι ανωμαλίες του εδάφους δεν είναι οι μόνες δυνάμεις που ασκούνται στις αναρτήσεις μας κατά την οδήγηση. Εξίσου σημαντικές είναι οι δυνάμεις της επιβράδυνσης και της επιτάχυνσης που ασκούνται και στις δύο αναρτήσεις. Το τίναγμα και η έλλειψη πρόσφυσης του πίσω τροχού ή το κοσκίνισμα του τιμονιού κατά την επιτάχυνση όπως και η κλωτσιά της πίσω ανάρτησης και το μεγάλο βύθισμα του πιρουνιού κατά την επιβράδυνση, είναι συμπεριφορές της μοτοσυκλέτας που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για να την ρυθμίσουμε σωστά.

Πως όμως όλα αυτά θα καταφέρει κάποιος να τα τιθασεύσει με τις ρυθμίσεις των σύγχρονων αναρτήσεων και υπάρχουν πραγματικά αναρτήσεις που μπορούν να προσφέρουν τέλεια συμπεριφορά σε όλους τους παραπάνω παράγοντες; H απάντηση του κ.Nilsson είναι πως όχι. Ακόμα και με τις κορυφαίες αναρτήσεις της Οhlins, σε μια πίστα motocross θα μπορέσουμε να έχουμε εξαιρετική συμπεριφορά στο 70% της διαδρομής. Στο υπόλοιπο 30% θα πρέπει ο οδηγός να βοηθήσει την μοτοσυκλέτα να αντεπεξέλθει στις δυνάμεις που ασκούνται σε αυτήν.

Νιώσαμε “factory” στα μαγικά χέρια του κ.Nilsson και φυσικά στις μοναδικές αναρτήσεις της Ohlins πάνω στην πρωταθλήτρια του Ν.Λυρίου.

Από την θεωρία στην πράξη
Η διαδικασία της δοκιμής των μοτοσυκλετών κύλησε όπως θα γινόταν σε έναν εργοστασιακό οδηγό της Ohlins. Αφού οι αναρτήσεις είχαν έρθει στα κιλά μας(sag) θα κάναμε δοκιμές και γυρνώντας θα λέγαμε τι μας ενοχλεί στην μοτοσυκλέτα και ο κ.Nilsson θα έκανε τις επεμβάσεις του. Στην κατάσταση της πίστας της Χαλκίδας έπρεπε να διαχειριστούμε την ολισθηρότητα του τερέν στις στροφές και το βίαιο χτύπημα των αναρτήσεων από τα κοφτά σαμάρια. Πραγματικά νοιώσαμε παγκόσμιοι μπαίνοντας και βγαίνοντας από την πίστα δοκιμάζοντας τις επεμβάσεις του Σουηδού ειδικού. Καταφέραμε να φέρουμε μια μοτοσυκλέτα στα μέτρα μας αν και ο ίδιος ο κ.Nilsson μας είπε ότι με τόσο κόσμο που είχε να διαχειριστεί δεν μπόρεσε να μας δει μέσα στην πίστα για να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Κατάφερε όμως να δουλέψει με αρκετούς κορυφαίους οδηγούς του ελληνικού πρωταθλήματος, τους οποίους μπόρεσε να παρακολουθήσει μέσα στην πίστα και να ρυθμίσει καλύτερα τις μοτοσυκλέτες τους. Όπως μας είπε για αυτόν είναι βασικό να βλέπει την μοτοσυκλέτα μέσα στην πίστα εκτός από το να ακούει τις παρατηρήσεις των οδηγών.

Δοκιμές σε προσωπικό επίπεδο και μοτοσυκλέτα. 

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Όπως και να έχει αυτές οι εκδηλώσεις δεν είναι για να κάνουν τις δοκιμές τους οι οδηγοί αλλά για να πάρουν μια ιδέα από τις ικανότητες των αναρτήσεων της Ohlins και φυσικά να μάθουν πράγματα και καταστάσεις για το πως θα πρέπει να ρυθμίζουν σωστά την μοτοσυκλέτα τους. Εμείς φύγαμε πλουσιότεροι από εμπειρίες και γνώσεις, πιστοποιώντας τα εξαιρετικά προϊόντα της Ohlins που παρά την άνοδο του ανταγωνισμού στις αναρτήσεις των μοτοσικλετών παραγωγής, καταφέρνουν να ξεχωρίζουν με τις καινοτομίες τους TTX και Flow. Δυστυχώς αυτή η εκδήλωση δεν κατάφερε να παράγει δεδομένα για τον κ.Nilsson που μας είπε ότι θα πάρει ελάχιστα πράγματα από την επικοινωνία του με το αγοραστικό κοινό της Ελλάδας αλλά αυτό ήταν το ένα μέρος της εκδήλωσης το οποίο δεν ήταν και το βασικότερο. Το σημαντικό ήταν να γνωρίσει το Ελληνικό motocross και enduro καλύτερα τα προϊόντα της Ohlins, μαθαίνοντας τον σωστό τρόπο ρύθμισης της μοτοσυκλέτας τους. Κατά την προσωπική μας άποψη ο στόχος επιτεύχθηκε και μάλιστα με πανηγυρικό τρόπο καθώς πραγματοποιήθηκε με επιτυχία ένα πρωτόγνωρο γεγονός για την ελληνική αγορά του motocross-enduro, με την συμμετοχή πολλών αγωνιζομένων, εταιρειών και επαγγελματιών του χώρου.

Φωτογραφίες: Μάριος Pol Πολυχρονιάδης

 

This slideshow requires JavaScript.

4159 More posts in ΓΕΝΙΚΑ ΝΕΑ category
Recommended for you
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΤΜ ORANGE SAFETY TOUR ΕΙΝΑΙ ΓΕΓΟΝΟΣ!

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - Με δυνατή συμμετοχή 70 συμμετοχών το Σαββατοκύριακο 14-15 Δεκεμβρίου, αναβάτες όλων των...