ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΧ…ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΒΗΜΑ

Του Κων/νου Παπαδόπουλου

Πέρασαν δέκα ολόκληρα χρόνια από την εποχή που ο ΑΣΟΑΜ συνέταξε την πρόταση για μικτά σκέλη των δύο κύριων κατηγοριών ΜΧ1 και ΜΧ2 του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross εκπλήσσοντας τότε, με την καθολική αποδοχή που γνώρισε ανάμεσα στους διεκδικητές των πρωταθλημάτων. Στόχος ήταν το θέαμα, αλλά τόσο η Ο.Μ.Ε. όσο και η ΑΜΟΤΟΕ μετέπειτα, έδειξαν επιφυλακτικές να πάρουν το ρίσκο(είχαν φυσικά και άλλες προτεραιότητες τότε) και παρά το γεγονός ότι η ιδέα ήταν πάντα σε συζήτηση, φτάσαμε το 2019 στην υλοποίηση της.

Το ενθαρρυντικό στην νέα κατηγορία Elite που πλέον θα απασχολεί το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross 2019, είναι ότι η ιδέα του ΑΣΟΑΜ υιοθετήθηκε σχεδόν αυτούσια αλλά για να πάρουμε και τα πράγματα από την αρχή, το μοντέλο των αγώνων Elite έχει ξεκινήσει από το γαλλικό πρωτάθλημα που εφαρμοζόταν για χρόνια ενώ επίσης την ίδια μορφή αγώνων βλέπουμε στο γερμανικό ADAC και πιο πρόσφατα στην Ιταλία με το Supercampione, μοντέλα που σίγουρα επιρέασαν τότε τον ΑΣΟΑΜ και έφεραν την τελική μορφή, της δικής μας πλέον κατηγορίας Elite. Σκεφτείτε, πόσο ανάγκη άραγε έχουν σε Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία να ανεβάσουν το θέαμα με μικτά σκέλη, χώρες που το motocross είναι άκρως διαδεδομένο.

Επενδύοντας στο θέαμα
Η δημιουργία της κατηγορίας Elite, είναι το δεύτερο και μεγαλύτερο βήμα που έχει συμβεί στο ελληνικό ΜΧ μέσα σε 15 χρόνια, για να βελτιωθεί το θέαμα των αγώνων. Η πρώτη αλλαγή που είχαμε στο πανελλήνιο ΜΧ για να είναι οι αγώνες θεαματικότεροι στις κύριες κατηγορίες, ήταν η μείωση της διάρκειας των σκελών, όπου από 30 λεπτά και δύο γύροι έγιναν 25 και ένας γύρος ενώ μετέπειτα επέστρεψε το 25 λεπτά και δύο γύροι. Τα μικρότερα σκέλη δεν κούραζαν τον θεατή ενώ έδιναν θεωρητικά την δυνατότητα στους αγωνιζόμενους να πηγαίνουν γρήγορα στην μεγαλύτερη διάρκεια του αγώνα, κάτι που ήταν παράλληλα και πιο θεαματικό. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι και η εφαρμογή της κατηγορίας ΕΧPERT στα πρωταθλήματα ΜΧ Βορείου και Νοτίου έφεραν περισσότερο θέαμα στους αγώνες αλλά η δημιουργία αυτής της κατηγορίας δεν έγινε με σκοπό το θέαμα, αλλά τις περισσότερες συμμετοχές και την ανάπτυξη του αθλήματος σε νέους αθλητές. Το θέαμα ήταν ένα παράπλευρο όφελος για τα συγκεκριμένα πρωταθλήματα, και είδαμε νέους οδηγούς, ίδιου επιπέδου, να δίνουν όμορφες μάχες σε αυτούς τους αγώνες. Το 2019 η ΑΜΟΤΟΕ κάνει κινήσεις στοχεύοντας στο θέαμα εφαρμόζοντας την κατηγορία ELITE αλλά και στις συμμετοχές προσθέτοντας μια επιπλέον κατηγορία την SENIOR στην ΟΡΕΝ. Όσον αφορά το θέαμα, πιστεύω ότι η κατηγορία ELITE δεν θα αφήσει κανένα λάτρη του ελληνικού motocross αδιάφορο καθώς για πρώτη φορά θα μπορεί να παρακολουθήσει τους 30 καλύτερους οδηγούς του πρωταθλήματος να αγωνίζονται σε δύο σκέλη φωτιά! Ακόμα και η κατηγορία ΜΧ θα έχει ενδιαφέρον γιατί οι αναβάτες που θα την πλαισιώνουν θα είναι ισάξιας δυναμικότητας ανεβάζοντας τον ανταγωνισμό και φυσικά το θέαμα. Και ως γνωστόν, ο ανταγωνισμός ανεβάζει το θέαμα, το θέαμα φέρνει περισσότερους θεατές, οι θεατές ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τις συμμετοχές και όλοι μαζί φέρνουν περισσότερους χορηγούς! Στοιχεία που αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο, λείπουν από το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα ΜΧ. Όπως κάθε τι νέο, η κατηγορία ELITE γνωρίζει υποστηρικτές αλλά και διαφωνούντες και όπως πάντα όλα θα κριθούν εκ του αποτελέσματος. Αν δεν δοκιμαστεί, δεν θα μάθουμε ποτέ αν μπορεί να πετύχει.

Μεγαλύτερος ανταγωνισμός, μεγαλύτερη επικινδυνότητα
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχουμε βρεθεί να αμφισβητούμε τα μαθηματικά και την λογική σκέψη. Είναι γνωστό ότι το ελληνικό motocross είναι το κορυφαίο άθλημα αγωνιστικής μοτοσυκλέτας στην χώρα μας, με τις περισσότερες συμμετοχές, τους περισσότερους αγώνες σε κάθε σεζόν και ανοδικές τάσεις να χαρακτηρίζουν τους δύο αυτούς τομείς κάθε χρόνο. Επίσης είναι γνωστό ότι τα μηχανοκίνητα αθλήματα έχουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας και τα ατυχήματα είναι συνηθισμένα στους αγώνες, και γενικότερα στο άθλημα. Συνδυάζοντας όλα αυτά τα στοιχεία, εμπλοκή περισσότερων αθλητών, περισσότεροι αγώνες και μεγαλύτερος ανταγωνισμός κάθε χρόνο, παράλληλα με το επικίνδυνο του αθλήματος, βάσει στατιστικών θα υπάρξουν σοβαρά ατυχήματα και δυστυχώς έχουμε γίνει μάρτυρες θλιβερών περιστατικών τα τελευταία χρόνια. Παρατηρώ μια σχετική ευαισθησία για την άνοδο του ανταγωνισμού που θα φέρει η κατηγορία ELITE αλλά αδιαφορία για το τι γινόταν μέχρι σήμερα. Αν τηρούνται οι κανονισμοί π.χ. κίτρινη σημαία και το σημαντικότερο, αφού το άθλημα μεγαλώνει και αναπτύσσεται, τι γίνεται με τις ασφαλιστικές καλύψεις που σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν για να καλύψουν απλές επεμβάσεις, πολύ περισσότερο σοβαρούς τραυματισμούς. Το motocross αναπτύσσεται και εξελίσσεται με τους δικούς του ρυθμούς τα τελευταία χρόνια και θα πρέπει να ακολουθήσουν αυτούς τους ρυθμούς όλοι όσοι εμπλέκονται με το άθλημα. Τώρα για το πόσο επικίνδυνη είναι η κατηγορία ELITE και πάλι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την λογική. Όταν βάζεις στο ίδιο σκέλος τους 30 καλύτερους αναβάτες του ελληνικού motocross, τότε μιλάμε για τους 30 πιο προπονημένους, πιο έμπειρους και πιο ικανούς αθλητές του πρωταθλήματος, οι οποίοι ξέρουν καλύτερα από όλους τους υπόλοιπους τι πρέπει να κάνουν μέσα στην πίστα. Αυτομάτως τα ντουμπλαρίσματα, ένα επικίνδυνο σημείο σε κάθε αγώνα, είναι λιγότερα και στην περίπτωση των 13χρονων που πλαισιώνουν την ΜΧ2Τ, περισσότερο θα τους προσέξουν οι πιο έμπειροι οδηγοί της ELITE παρά ο νέος αγωνιζόμενος που τρέχει για πρώτη φορά στην ΜΧ2. Σίγουρα ο εντονότερος ανταγωνισμός δημιουργεί συνθήκες μεγαλύτερου κινδύνου από καταστάσεις λιγότερου ή καθόλου ανταγωνισμού αλλά ποια η λογική να δαιμονοποιούμε τον ανταγωνισμό, σε αγώνες μοτοσυκλετών!

Περισσότερες κατηγορίες…περισσότερα κύπελλα
Αν εξαιρέσουμε τις μικρές κατηγορίες των MX65, MX85 και τα Quad όπου δεν υπάρχουν στα υπόλοιπα αθλήματα μοτοσυκλέτας, το ελληνικό motocross το 2019 θα φτάσει τις έξι κατηγορίες με τις προσθήκες των Elite και Senior. Εδώ έχουμε το φαινόμενο προσέλκυσης περισσότερων συμμετοχών καθώς περισσότερα κύπελλα σημαίνει και περισσότερες συμμετοχές, γεγονός που πάντα προσέλκυε το ενδιαφέρον αρκετών αγωνιζομένων. Έχοντας παράδειγμα το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro όπου και αυτό εδώ και χρόνια έχει έξι κύριες κατηγορίες στο πρόγραμμα του, εκεί, δεν φαίνεται το μέτρο να βοήθησε ουσιαστικά στις συμμετοχές. Για την Senior, δεν είναι πρώτη φορά που υπάρχει ηλικιακή υποκατηγορία στα σκέλη της ΟΡΕΝ, είναι μια κατηγορία που είχε λειτουργήσει στο παρελθόν και είχε γίνει τότε αποδεκτή από τον κόσμο του ελληνικού ΜΧ. Με την προσθήκη της Elite, τα πράγματα είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον. Στα ίδια σκέλη θα προσμετρούν τέσσερις κατηγορίες(Elite, MX1, MX2 και MX2T) και όπως είδαμε πέρσι στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Enduro με τα αποτελέσματα της Γενικής, είναι εφικτό να έχουμε διαφορετικό πρωταθλητή σε κάθε μια από αυτές τις κατηγορίες. Δηλαδή οι πρωταθλητές που θα προκύψουν σε MX1, MX2 και MX2T μπορεί να μην συγκεντρώσουν ικανοποιητικό αριθμό βαθμών για να κατακτήσουν και την κατηγορία Elite. Ενώ αντίθετα ο πρωταθλητής της κατηγορίας Elite, μπορεί να μην συγκεντρώσει ικανοποιητικό αριθμό βαθμών για να στεφτεί πρωταθλητής στην φυσική του κατηγορία. Αυτό συμβαίνει, γιατί κάθε κατηγορία έχει ξεχωριστή βαθμολογία και κατάταξη σε κάθε αγώνα.

Τέλος η Quad B…στον προθάλαμο η Quad
O κύκλος της motocross περιπέτειας των Quad φαίνεται ολοκληρώνεται σύντομα. Η τελευταία χωμάτινη μορφή ελληνικών αγώνων στα Quad, έχει ακολουθήσει και στο motocross μια φθίνουσα πορεία στον τομέα των συμμετοχών. Η προσθήκη ακόμα μιας κατηγορίας της Quad B δεν έφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα και μετά την γρίνια των υπόλοιπων κατηγοριών αλλά και των διοργανωτών για την φθορά που προκαλούν τα τετράτροχα στις πίστες, πιστεύουμε ότι φέτος με την κατάργηση της Quad B και με μόλις τρεις ανακοινωμένους αγώνες στο “Κύπελλο” των Quad, είναι η τελευταία τους ευκαιρία, να δείξουν την αγωνιστική δύναμη τους.

Αγώνας Vintage, επίσημος
Στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross 2019 θα πραγματοποιηθούν και δύο αγώνες “επίδειξης” με μοτοσυκλέτες vintage, σε μια προσπάθεια να ξεκινήσει και στην Ελλάδα μια μορφή αγώνων που είναι διαδεδομένη αρκετά στο εξωτερικό. Η ομάδα Vintage Motocross Greece έχει πραγματοποιήσει αρκετές εκδηλώσεις στο παρελθόν ενώ την έχουμε δει αρκετές φορές και σε αγώνες του πανελληνίου να παρουσιάζει τις συλλεκτικές μοτοσυκλέτες της. Φέτος, το πράγμα μεγαλώνει καθώς θα γίνουν αγώνες αλλά και μικραίνει γιατί ταυτόχρονα δημιουργούνται υποχρεώσεις χωρίς αντάλλαγμα. Φαίνεται δύσκολο κάποιος που έχει επενδύσει τεράστιο χρόνο και κόπο για να αποκαταστήσει και να συντηρήσει μια vintage μοτοσυκλέτα, να την βάλει σε αγώνα και μάλιστα σε μια σύγχρονη πίστα για σύγχρονες μοτοσυκλέτες, πληρώνοντας 60ευρώ συμμετοχή συν τα έξοδα έκδοσης δελτίου αθλητή για μόνο δύο αγώνες. Και στο τέλος, να μην υπάρχει κατάταξη αγώνα και βαθμολογία, παίρνοντας απλά ένα μετάλλιο επιβράβευσης για την συμμετοχή του ανεξάρτητα τι θέση τερμάτισε στους αγώνες.  Δεν ακούγεται δελεαστικό αλλά είναι μια αρχή.

Ότι δεν εξελίσσεται, μένει πίσω
Θα πρέπει να αναφερθεί η έκπληξη που προκάλεσαν όλες αυτές οι αλλαγές στην προκήρυξη του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross 2019. Όχι μόνο για το ρίσκο που ανέλαβε η ΑΜΟΤΟΕ να αλλάξει την μορφή των αγώνων όπως την ξέραμε αλλά και γιατί επέλεξε να δημιουργήσει γερές βάσεις για την εξέλιξη του αθλήματος. Έχοντας οργανώσει με σωστή δομή τους περιφερειακούς αγώνες για την ανάπτυξη του αθλήματος σε σημαντικές περιοχές αθλητών ανά την Ελλάδα, κάνει το μεγάλο βήμα και αναδιοργανώνει το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στον τομέα που έπασχε εδώ και χρόνια…το θέαμα. Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσους εργάστηκαν και αποφάσισαν να ξεκινήσουν αυτήν την διαδικασία, όχι γιατί απλά έφεραν μια μελετημένη προκήρυξη αγώνων…αυτό ήταν η αρχή, αλλά γιατί τώρα ξεκινάει ένα μεγάλο νέο κεφάλαιο για το ελληνικό motocross, που θα κληθούν να το υποστηρίξουν και να το πλαισιώσουν καθώς οι απαιτήσεις…μεγαλώνουν!

1208 More posts in MOTOCROSS category
Recommended for you
ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΙΣΤΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

H AMOTOE δημοσίευσε τον Κανονισμό Εθνικών Ομάδων που περιλαμβάνει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των...