ΤΕΧΝΙΚΟ ΘΕΜΑ – ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΤΡΟΜΠΕΣ ΝΕΡΟΥ ΣΤΙΣ MOTOCROSS ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ
Στις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες που κατέβηκαν στον πρώτο αγώνα του AMA Supercross 2022 στο Anaheim I, απασχόλησαν οι ηλεκτρικές τρόμπες νερού που εφαρμόστηκαν στις μοτοσυκλέτες των Honda και Yamaha. Είναι η πατέντα που κάνει την διαφορά(;), θα τις δούμε στις μοτοσυκλέτες παραγωγής(;) είναι ερωτήματα που θα απαντήσουμε παρακάτω.
Καταρχήν θα πρέπει να ξεκινήσουμε από του λόγους που οδήγησαν τις εργοστασιακές ομάδες να βάλλουν ηλεκτρικές τρόμπες στις μοτοσυκλέτες τους, καταργώντας τις μηχανικές. Πρώτη η Honda, δοκίμασε αυτή την πατέντα στις μοτοσυκλέτες της στα CRF250 από την περσινή σεζόν. Η νέα μοτοσυκλέτα του 2022 μπορούσε να παράγει περισσότερη δύναμη από την προηγούμενη και με τις βελτιώσεις που έκαναν οι εργοστασιακές της ομάδες, ανέβαζαν την δύναμη περισσότερο με αρνητικό αντίκτυπο την αύξηση της θερμοκρασίας. Οι βελτιωμένες hi-flow μηχανικές τρόμπες νερού, δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν επαρκώς στην παραγωγή θερμότητας του κινητήρα με αποτέλεσμα η απόδοση να πέφτει.
Τα προηγούμενα χρόνια, για τις ιαπωνικές εταιρίες που δεν διέθεταν μίζα για την εκκίνηση του κινητήρα, δεν υπήρχαν πολλές εναλλακτικές για την εφαρμογή αυτής της λύσης καθώς δεν διέθεταν σώμα μπαταρίας. Προσπαθούσαν με άλλους τρόπους όπως τις hi-flow μηχανικές τρόμπες νερού, μεγαλύτερα ψυγεία νερού αλλά και με ψυγεία λαδιού να βελτιώσουν την κατάσταση. Οι ηλεκτρικές τρόμπες νερού δεν είναι κάτι νέο στην αγορά μοτοσυκλέτας αλλά είναι νέες στις μοτοσυκλέτες motocross και τα πρώτα σχόλια μιλούν για μια πατέντα που προσφέρει πολλαπλά οφέλη.
Το πρώτο που μπορεί να καταλάβει εύκολα κανείς είναι ότι οι ηλεκτρικές τρόμπες νερού διατηρούν μια συνεχή σταθερή ροή που δεν επηρεάζεται από τις στροφές του κινητήρα. Ακόμα και στο ρελαντί της μοτοσυκλέτας η ροή είναι σταθερά υψηλή, αποβάλλοντας καλύτερα την θερμότητα. Το δεύτερο είναι ότι εκτός από το γεγονός ότι κρατάει χαμηλότερα την θερμοκρασία του κινητήρα κάνοντας τον να αποδίδει καλύτερα, δεν παίρνει κίνηση από τον ίδιο τον κινητήρα, γεγονός που του αφαιρεί ένα σημαντικό έργο που έχει αναλάβει με τις μηχανικές τρόμπες νερού. Αποτέλεσμα είναι ο κινητήρας να έχει λιγότερο φορτίο κάτι που μεταφράζεται σε καλύτερη ευστροφία και περισσότερη δύναμη.
Υπάρχουν όμως και αρνητικά σε αυτή την πατέντα. Το πρώτο και κυριότερο είναι ότι ακόμα δεν έχει βγει στην παραγωγή, και οι υπάρχουσες ηλεκτρικές τρόμπες νερού είναι λίγο μεγάλες και εκτεθειμένες σε πτώσεις παρά την πολύ καλή δουλεία που έχουν κάνει οι μηχανικοί των εργοστασιακών ομάδων σε Honda και Yamaha. Το δεύτερο είναι ότι προσθέτουν βάρος, καθώς μπορεί να έχει αφαιρεθεί το εσωτερικό από τις τρόμπες του κινητήρα, η βάση όμως εξακολουθεί να είναι εκεί, όπως στις μοτοσυκλέτες παραγωγής. Το τρίτο και τελευταίο πρόβλημα είναι ότι καταναλώνει ενέργεια από την μπαταρία μειώνοντας την ζωή και απόδοση της, και ίσως είναι ένα ρίσκο για τις ομάδες αφού πλέον οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες δεν διαθέτουν μανιβέλα και βασίζονται αποκλειστικά στις μίζες και τις μπαταρίες τους.
Δεν ξέρουμε αν υπάρχει λόγος να εφαρμοστεί αυτή η πατέντα στις μοτοσυκλέτες παραγωγής. Οι σύγχρονες motocross μοτοσυκλέτες παράγουν αρκετή ιπποδύναμη ακόμα και στα 250cc χωρίς να αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα υπερθέρμανσης και πτώσης της απόδοσης τους. Σίγουρα οι συνθήκες είναι διαφορετικές στις βελτιωμένες εργοστασιακές αγωνιστικές μοτοσυκλέτες και οι μηχανικοί αναζητούν λύσεις για προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συγκεκριμένες μοτοσυκλέτες και όχι αυτές της παραγωγής.