ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗ ENDUROGP A.VERONA
Στις αρχές του Αυγούστου βρεθήκαμε στην παρουσίαση των νέων μοντέλων motocross και enduro της GASGAS στην Ιταλία σε μια πρωτότυπη εκδήλωση με την ονομασία Spice it Up Festival. Ανάμεσα στους καλεσμένους ήταν και ο περσινός πρωταθλητής του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος EnduroGP Andrea Verona με τον οποίο είχαμε μια όμορφη συζήτηση για τον περσινό του τίτλο αλλά και την φετινή του πορεία.
K.Π. Καταρχήν πως τα πας…πως είσαι αυτό το διάστημα και πως τα περνάς εδώ στο GASGAS Spice it Up Festival;
Είμαι πολύ καλά ευχαριστώ. Για εμένα ήταν δύο διασκεδαστικές ημέρες στο Festival. Ήταν πολύ ωραίο που μπορούσαμε στον ίδιο χώρο να κάνουμε motocross και enduro, μαζί με φίλους, με τους ανθρώπους της εταιρείας με δημοσιογράφους αλλά και με άλλους γνωστούς αναβάτες της GASGAS.
K.Π. To μοτο της GASGAS είναι να περνάς καλά με την μοτοσυκλέτα σου…σε αντιπροσωπεύει αυτό;
Ναι βέβαια…είναι πάντα σημαντικό να περνάς καλά και νομίζω ότι το Festival ήταν ακριβώς αυτό να περνάς καλά με την μοτοσυκλέτα σου αλλά και με τους ανθρώπους γύρω σου…γελάσαμε πολύ αυτές τις δύο ημέρες. Αυτό με βοηθάει να μην έχω πίεση και να περνάω καλά με την μοτοσυκλέτα μου κάτι που είναι καλό γενικότερα στις προπονήσεις και στον αγώνα.
Κ.Π. Πως κρατάς αυτή την ισορροπία…να περνάς καλά αλλά ταυτόχρονα να πιέζεις για νίκες και για τίτλους;
Ο τομέας της διασκέδασης πρέπει να είναι πάντα μέρος της οδήγησης, γιατί αν δεν το διασκεδάζεις τότε δεν πηγαίνεις γρήγορα. Οπότε είναι ένα σημαντικό κομμάτι όταν προπονείσαι και όταν τρέχεις αγώνες, φυσικά στην προπόνηση και στον αγώνα θα πρέπει να είσαι πιο συγκεντρωμένος και πιο σοβαρός αλλά δεν θα πρέπει ποτέ να βγάζεις το κομμάτι της διασκέδασης.
Κ.Π. Από την άλλη πως χειρίζεσαι την πίεση του πρωταθλητισμού;
Η πίεση είναι κάτι που επίσης μου αρέσει. Μου αρέσει να την νοιώθω στους αγώνες και να είναι μέρος των αγώνων. Όταν βρίσκομαι σε πίεση προσπαθώ περισσότερο και είμαι πιο συγκεντρωμένος, οπότε είναι κάτι που με βοηθάει και μου αρέσει.
Κ.Π. Την περσινή σεζόν κατέκτησες το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα EnduroGP και την κατηγορία σου. Πες μας λίγο πως ήταν αυτή η σεζόν;
Πέρσι ήταν μια πάρα πολύ καλή χρονιά, πετύχαμε έναν πολύ σημαντικό στόχο, ένα στόχο που πάντα έχω μέσα στο μυαλό μου και είμαι πολύ χαρούμενος που το κατάφερα. Ένοιωθα πολύ καλά με την μοτοσυκλέτα και περνούσα καλά οδηγώντας την στους αγώνες. Κερδίσαμε την EnudroGP και την κατηγορία μου στο παγκόσμιο, την Γενική και την κατηγορία μου στο Ιταλικό πρωτάθλημα, τερμάτισα δεύτερος στην Γενική στο Six Days κερδίζοντας την Ε1. Ήταν μια πολύ καλή χρονιά για εμένα και φυσικά είμαι πολύ χαρούμενος για αυτό. Βέβαια για να πετύχεις όλους αυτούς τους στόχους πολλά πράγματα έγιναν νωρίς μέσα στην σεζόν. Πρέπει να πάντα να πιστεύεις στον εαυτό σου και να τον πιέζεις συνεχώς, να το διασκεδάζεις παράλληλα, γιατί άμα ξεχνάς να περνάς καλά αυτό επηρεάζει την οδήγηση σου. Αρχίζεις να οδηγάς πιο νευρικά, η συμπεριφορά σου στους αγώνες γίνεται πιο νευρική, νιώθεις ότι δεν θέλεις να είσαι εκεί και η πίεση αρχίζει να σε καταβάλει οπότε είναι σημαντικό όπως είπα να το διασκεδάζεις. Η σεζόν μου ήταν τέλεια μπορώ να πω, η καλύτερη που είχα ποτέ, και ελπίζω να έχω κι άλλες σαν κι αυτή στο μέλλον.
Κ.Π. Για να κατακτήσεις όλα αυτά θα πρέπει να δούλεψες σκληρά;
Ναι, δούλεψα σκληρά όχι μόνο εγώ αλλά και όλοι οι άνθρωποι που βρίσκονται γύρω μου, η ομάδα, η οικογένεια μου, η φιλενάδα μου, οι φίλοι μου όλοι. Είναι σημαντικό να έχω καλή νοοτροπία, αλλά είναι εξίσου σημαντικό οι άνθρωποι γύρω σου να μην σε επηρεάζουν με αρνητικά πράγματα και ιδέες. Θα πρέπει να βαδίζουμε στο ίδιο πλάνο, πρόγραμμα και στόχο. Πρέπει όλοι να δουλεύουν για τον ίδιο στόχο και μου αρέσει αυτή η ομάδα γιατί θέλουν να περνάνε καλά αλλά ταυτόχρονα και να κερδίζουν. Έχουν προσλάβει τους καλύτερους μηχανικούς και τεχνικούς που δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να ετοιμάσουν και να εξελίξουν την μοτοσυκλέτα. Οπότε για έναν αναβάτη είναι το καλύτερο που μπορεί να έχει γύρω του.
Κ.Π. Πόσο καλή ήταν η περσινή μοτοσυκλέτα και πόσο καλή είναι η φετινή;
Μου αρέσει πολύ η νέα μοτοσυκλέτα, είναι αρκετά διαφορετική από την προηγούμενη. Στην αρχή της σεζόν μου ήταν δύσκολο να προσαρμοστώ από την περσινή μοτοσυκλέτα στην φετινή. Άλλαξα επίσης και κατηγορία που έκανε τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα. Οπότε είχαμε πολλές αλλαγές φέτος, και δεν μας βοήθησε ιδιαιτέρα το γεγονός ότι ξεκινήσαμε κάπως αργά την προετοιμασία μας με την μοτοσυκλέτα. Στους πρώτους αγώνες δεν είχα καλή αίσθηση με την μοτοσυκλέτα και δεν είχαμε τα αποτελέσματα που θα θέλαμε. Δουλέψαμε όμως σκληρά να βελτιώσουμε την αίσθηση μου πάνω στην μοτοσυκλέτα, οι μηχανικοί μας τα έδωσαν όλα για να μου δώσουν μια καλή μοτοσυκλέτα. Αυτό δεν σημαίνει ότι το νέο μοντέλο δεν ήταν καλό. Απλά δεν ήταν έτοιμη για αγώνες παγκοσμίου πρωταθλήματος. Οι αγώνες EnduroGP είναι αρκετά τεχνικοί αλλά και πολύ γρήγοροι ταυτόχρονα και θέλεις μια μοτοσυκλέτα που να εξισώνει όλες τις συνθήκες αυτών των αγώνων. Για παράδειγμα στην Φινλανδία, το τερέν έχει πολλές ρίζες και πέτρες μέσα στα δάση ενώ στην Ισπανία είναι πολύ γρήγορες ειδικές με σκόνη και κόσμο δίπλα στις κορδέλες. Έτσι πρέπει να έχεις μια μοτοσυκλέτα που να έχει καλή συμπεριφορά σε όλες τις συνθήκες, και δεν είναι εύκολο να την στήσεις όταν όλα είναι καινούργια πάνω της. Δεν είναι μόνο δουλειά της ομάδας είναι και του εργοστασίου, όμως είχαμε καλή συνεργασία και μας έστελναν καινούργια πράγματα να δοκιμάσουμε, προσαρμόζοντας την μοτοσυκλέτα για κάθε συνθήκη. Τώρα έχουμε εξελίξει αρκετά καλά την μοτοσυκλέτα και νομίζω ότι μπορούμε να βελτιωθούμε λίγο ακόμα σε κάποιους τομείς τις επόμενες εβδομάδες, για να είμαστε ακόμα πιο γρήγοροι στους τελευταίους αγώνες.
Κ.Π. Πως είναι ο ανταγωνισμός την φετινή σεζόν; Βλέπουμε πολλούς τραυματισμούς τελευταία…πιστεύεις ότι έχει ανέβει η ταχύτητα και το επίπεδο και συμβαίνει αυτό;
Για τους τραυματισμούς δεν μπορώ να απαντήσω γιατί δεν ξέρω τις συνθήκες υπό τις οποίες έγιναν. Οι αγώνες φέτος είναι σίγουρα πιο δύσκολοι και έχει ανέβει ο συνολικός χρόνος των ειδικών ξεπερνώντας την μια ώρα. Επίσης οι ειδικές αλλά και οι απλές είναι πιο δύσκολες, φτάνοντας συνολικά να οδηγούμε 7 και 8 ώρες την ημέρα. Δεν είναι εύκολο αλλά από την άλλη είναι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και δεν πρέπει να είναι εύκολο. Εμείς σαν αναβάτες προσπαθούμε να έχουμε επικοινωνία με τους οργανωτές και την FIM, για να βρούμε μια βάση όπου θα στήνονται οι αγώνες. Τώρα έχουμε το πρόβλημα ότι από αγώνα σε αγώνα το στήσιμο είναι διαφορετικό. Για παράδειγμα στην Σλοβακία οι ειδικές ήταν πολύ μικρές σε χρόνο και μετά πήγαμε στην Σουηδία όπου οι ειδικές ήταν τεράστιες. Πρέπει να το δούμε για να έχουμε αγώνες με το ίδιο στήσιμο, ώστε να ξέρει και ο οργανωτής τι να πρέπει κάνει και ο αναβάτης τι να περιμένει. Δεν ξέρω αν αυτό θα μειώσει τους τραυματισμούς γιατί το άθλημα μας είναι επικίνδυνο και τώρα που το επίπεδο έχει ανέβει και πιέζουμε ο ένας τον άλλο συνέχεια, από την πρώτη ειδική μέχρι την τελευταία, οι ταχύτητες έχουν ανέβει πολύ. Για να καταλάβεις, οι οργανωτές όταν φτιάχνουν τις ειδικές, δεν έχουν αντιληφθεί πόσο γρήγορα μπορούμε να πάμε σε κάποια σημεία και μόνο όταν μας βλέπουν καταλαβαίνουν πόσο επικίνδυνα είναι. Θα πρέπει νομίζω να κατέβει η ταχύτητα αρκετά για να μην έχουμε σοβαρούς τραυματισμούς. Νομίζω ότι η νοοτροπία είναι λάθος, έχουμε βέβαια επιθεωρητή της διαδρομής αλλά πολλές φορές δεν μπορεί να κάνει τίποτα όταν φτάνει στον αγώνα.
Κ.Π. Οι οργανωτές ζητούν την γνώμη των αναβατών;
Φέτος οι αναβάτες ζητήσαμε να ερχόμαστε σε συμβούλιο με τους οργανωτές, τον προμότερ, τον επιθεωρητή της διαδρομής και την FIM ώστε να συζητάμε τις αλλαγές που θέλουμε να γίνουν κάτι που νομίζω είναι στον σωστό δρόμο.
Κ.Π. Θα έλεγες ότι το επίπεδο φέτος των αναβατών είναι υψηλότερο από ποτέ;
Αν είναι υψηλότερο από ποτέ δεν μπορώ να το πω γιατί κάθε εποχή έχει τους δικούς της γρήγορους αναβάτες. Σίγουρα όμως το επίπεδο είναι υψηλό, είναι υψηλότερο από τις προηγούμενες σεζόν. Και πέρσι ήταν δύσκολα αλλά φέτος νομίζω είναι αρκετά περισσότερο. Τα προηγούμενα χρόνια ο Steve Holcombe και ο Brad Freeman είχαν καλές σεζόν, ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι και κέρδιζαν έχοντας ανταγωνισμό ένας τον άλλο. Τα τελευταία χρόνια με εμένα και τον Josep Garcia ο ανταγωνισμός έχει ανέβει και πιέζουμε πραγματικά πάρα πολύ όλοι μας. Αυτό ανεβάζει το πήχη από αγώνα σε αγώνα, οι αγώνες είναι πιο δύσκολοι αλλά ταυτόχρονα μας βοηθάει να βελτιωνόμαστε. Αυτό πιστεύω ότι είναι καλό για το άθλημα μας.
Κ.Π. Στην χωμάτινη μοτοσυκλέτα λέμε ότι το 60-70% παίζει ρόλο ο αναβάτης και το υπόλοιπο είναι η μοτοσυκλέτα. Το πιστεύεις αυτό;
Νομίζω πως ναι. Συμβαίνει αυτό, ένας καλός αναβάτης μπορεί να κερδίσει με μια κακή μοτοσυκλέτα στο χώμα. Αλλά αυτό είναι πολύ δύσκολο στις μέρες μας. Για να κερδίσεις πρέπει να είσαι πολύ καλά προπονημένος, να έχεις ταλέντο, σωστή νοοτροπία και να έχεις καλή μοτοσυκλέτα. Οπότε καταλαβαίνεις πόσο καλός πρέπει να είσαι για να κερδίσεις πάνω σε μια κακή μοτοσυκλέτα. Σκέψου ότι αν μια καλή μοτοσυκλέτα δεν είναι καλά ρυθμισμένη σε έναν αγώνα enduro, είναι πολύ δύσκολο να κερδίσεις. Επίσης, πιστεύω ότι δεν υπάρχουν κακές μοτοσυκλέτες στις μέρες μας. Όπως ανεβαίνει το επίπεδο των αναβατών, ανεβαίνει και το επίπεδο των μοτοσυκλετών.
K.Π. Αν δεν έτρεχες enduro, τι θα ήθελες να κάνεις;
Γενικά μου αρέσουν οι μοτοσυκλέτες και παρακολουθώ τα πάντα στην αγωνιστική μοτοσυκλέτα. Θα μου άρεσε να δοκιμάσω διαφορετικά πράγματα. Έρχομαι από το motocross, από εκεί ξεκίνησα τους αγώνες όταν ήμουν μικρός, οπότε μου αρέσει το motocross και θα ήθελα να κάνω μερικούς αγώνες ξανά, αλλά δεν είναι εύκολο να το κάνεις όταν έχεις υψηλούς στόχους στο enduro. Είναι διαφορετική νοοτροπία και έχει ρίσκο να επιστρέψω σε αυτή την μορφή αγώνων. Αν μου δοθεί η ευκαιρία με τις κατάλληλες συνθήκες θα ήθελα να τρέξω motocross, σίγουρα θα το ακολουθήσω όταν σταματήσω το enduro. Φέτος επίσης έκανα και έναν αγώνα Hard Εnduro στο Erzberg. Είναι αγώνες που με ενδιαφέρουν και έτρεξα φέτος για να δω πως είναι, για να είμαι καλύτερα προετοιμασμένος για του χρόνου. Ένας αγώνας που θα ήθελα να κάνω είναι το Touquet, νομίζω ότι είμαι καλός στην άμμο και μου αρέσει. Κάνω πολλούς αγώνες στην άμμο το χειμώνα όπου στην Ιταλία γίνονται αγώνες στις παραλίες. Στο σπίτι μου όταν παγώνει το χώμα, πάμε για προπόνηση στις παραλίες οπότε δεν είναι κάτι άγνωστο για εμένα. Βέβαια για να τρέξω στο Touquet αυτό δεν φτάνει και θα πρέπει να έχω κάνει σωστή προετοιμασία στην άμμο έχοντας την σωστή μοτοσυκλέτα για αυτή την δουλειά. Ένας άλλος αγώνας που με ενδιαφέρει είναι το GNCC στην Αμερική. Είναι αγώνες που μου φαίνονται ενδιαφέρον και νομίζω ότι μου αρέσουν και θα ήθελα να δοκιμάσω. Πολλά είναι στο μυαλό μου αλλά ο στόχος μου τώρα είναι το enduro.
Κ.Π. Αυτά είναι για το μακρινό μέλλον…τώρα είσαι διακοπές ή σε προετοιμασία για το κλείσιμο του πρωταθλήματος;
Ναι…λίγο πολύ είμαι διακοπές. Είχαμε αγώνα του ιταλικού πρωταθλήματος την προηγούμενη εβδομάδα, θα ξεκουραστώ λίγο και στις αρχές Σεπτεμβρίου θα πάμε στον τελευταίο αγώνα του πρωταθλήματος. Στην συνέχεια τον επόμενο μήνα, έρχονται οι τελευταίοι αγώνες του EnduroGP στην Πορτογαλία, οπότε δεν υπάρχει χρόνος για διακοπές. Όπως είπα θέλουμε να βελτιώσουμε την μοτοσυκλέτα περισσότερο και δεν έχουμε τον χρόνο που θα θέλαμε. Μετά τους αγώνες θα έχουμε χρόνο να ξεκουραστούμε και να κάνουμε διακοπές.