Test Husqvarna TΕ300 2014
Το νέο TΕ300 της Husqvarna είναι το μοναδικό enduro της εταιρία με motocross ενδιαφέρον.Χωρίς να υπάρχει διαθέσιμο στην γκάμα της το αντίστοιχο TC300, η enduro έκδοση θα κληθεί να δώσει το παρόν στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα MX300 την φετινή σεζόν, με τις ανάλογες βέβαια μετατροπές. Αυτό μην σας ξεγελάει όμως γιατί το TE300 είναι μια εξαιρετική enduro μοτοσυκλέτα.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο στο ΜΧDN στην Γερμανία, ανακοινώθηκε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα ΜΧ300 δίχρονων από την UEM-FIM(αντικατέστησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της ΜΧ3). H μοτοσυκλέτα που μονοπώλησε το ενδιαφέρον σε αυτήν την παρουσίαση, ήταν μια Husqvarna δίχρονη 300 κυβικών η οποία αποτέλεσε και την πρώτη επίσημη εμφάνιση των νέων Husqvarna. Από ότι μπορούμε να καταλάβουμε η μοτοσυκλέτα ήταν μια TE300 χωρίς τον enduro εξοπλισμό, αφού η Husqvarna δεν ανακοίνωσε στην γκάμα της motocross δίχρονο μοντέλο 300cc.
Τα 300 κυβικά στο enduro έχουν το δικό του φανατικό κοινό και τα τελευταία χρόνια δείχνει να μεγαλώνει κυρίως γιατί η εξέλιξη αυτών των μοτοσυκλετών, έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό που πλέον τα πολλά άλογα που προσφέρουν αποτελούν πλεονέκτημα για όλα τα επίπεδα των οδηγών κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν. Φυσικά βοήθησαν και οι πολλοί τίτλοι σε αγώνες enduro αφού οι εταιρίες τις εμπιστεύτηκαν σε πρωτοκλασάτους οδηγούς. Ιδανικό παράδειγμα είναι η κατάκτηση του δικού μας αγώνα enduro πέρσι στην Καστοριά από τον Christian Nambotin πάνω σε ένα ΚΤΜ EXC300.
Από τα χέρια μας πέρασε και το TE300 στην επίσημη παρουσίαση για τα νέα Husqvarna που διοργάνωσε ο επίσημος αντιπρόσωπος στο Ωρωπό.
Ο λύκος που έγινε αρνάκι
Η εποχή που κοιτάζαμε τις μεγάλες δίχρονες μοτοσυκλέτες με δέος, έχει αναστραφεί πλήρως και ανεβαίνοντας στο TE300 του 2014 περισσότερο κυριαρχεί το συναίσθημα μιας αξέχαστης εμπειρίας παρά ο φόβος του παρελθόντος. Η σχετικά φιλική θέση οδήγησης αλλά άριστη για αγωνιστική χρήση προδιαθέτει για αυτό που λέμε αξέχαστη εμπειρία. Τα χειριστήρια με τις τρόμπες συμπλέκτη και φρένου της Brembo μαζί με το τιμόνι δίνουν τον απόλυτο έλεγχο ενώ σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο το μικρό βάρος της δίχρονης μοτοσυκλέτας στην τετράχρονη εποχή που ζούμε. Η μίζα είναι ένα ακόμα ατού, στην αρχή ξενίζει κάνοντας σε να αναρωτιέσαι τι δουλειά έχει η μίζα σε δίχρονη μοτοσυκλέτα. Υπάρχει βέβαια και η μανιβέλα αλλά σύντομα αγνοείς την ύπαρξη της.
Η Husqvarna πήρε τον κινητήρα από την ΚΤΜ η αν προτιμάτε η ΚΤΜ έβαλε τον κινητήρα της στο Husqvarna, αλλάζοντας την χαρτογράφηση της ηλεκτρονικής με στόχο την απόλυτη πρόσφυση του πίσω τροχού. Μάλλον έκαναν καλή δουλειά γιατί όσο και να ζορίσεις τον πίσω τροχό αυτός παραμένει γαντζωμένος στο έδαφος. Υπάρχει και η δυνατότητα να αλλάξεις χαρτογράφηση αλλάζοντας τις φίσες τις ηλεκτρονικής όμως δυστυχώς δεν είχαμε τον χρόνο να δοκιμάσουμε την δεύτερη χαρτογράφηση. Θα θέλαμε να υπάρχει ο επιλογέας χαρτογράφησης στο τιμόνι όπως υπάρχει στα τετράχρονα ΜΧ μοντέλα. Με την χαρτογράφηση πάντως του εργοστασίου και στην ειδική enduro που οδηγήσαμε την μοτοσυκλέτα, δεν είχαμε κανένα πρόβλημα. Η απόδοση του κινητήρα είναι γραμμική και ροπάτη από τις χαμηλές στροφές μέχρι και τις μεσαίες, και σαν κλασικό μεγάλο δίχρονο έχανε την δύναμη του στις υψηλές στροφές του κινητήρα. Η πρόσφυση του πίσω τροχού και η σταθερότητα της μοτοσυκλέτας ήταν τόσο καλή που σε προκαλούσαν σε κάθε έξοδο να κάνεις μεγαλειώδεις σούζες. Για χρήση σκληροπυρηνικού enduro οι αναρτήσεις είναι λίγο σκληρές. Και λέμε σκληροπυρινικού γιατί τα 300cc τα επιλέγουν πολλοί αναβάτες σε αγώνες extreme όπως είναι το Romaniacs, Εrzberg Rodeo κτλ. Στην ειδική όμως που την οδηγήσαμε, οι αναρτήσεις της WP δούλευαν άψογα και δεν είχαμε κανένα πρόβλημα μαζί τους. Εδώ να πούμε ότι σε αντίθεση με τα ΚΤΜ η Husqvarna προσφέρει πίσω ανάρτηση με μοχλικό, κάτι που έχει πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα και ίσως θα ήταν ενδιαφέρον να γίνει ένα συγκριτικό των δύο enduro εκδόσεων, μια και οι μοτοσυκλέτες ΚΤΜ-Husqvarna έχουν πάρα πολλές ομοιότητες, στο σημείο που μπορούμε να μιλάμε για δύο διαφορετικές εκδόσεις. Περνώντας στα φρένα, δεν ξέρουμε τι άλλο να γράψουμε για τα Brembo. Ειδικά το μπροστινό φρένο έχει ξεπεράσει την ικανότητα μας να εκθειάζουμε την λειτουργία του σε προηγούμενα τεστ. Η νέα γενιά τις σειράς Brembo είναι ακόμα πιο δυνατή, σε κάποιους αυτό θα αρέσει και σε άλλους όχι, τουλάχιστον μέχρι να το συνηθίσουν. Συνολικά το TE300 είναι μια μοτοσυκλέτα που παρά τα πολλά δίχρονα κυβικά της σου δίνει την σιγουριά να ορμίσεις σε δύσκολα περάσματα. Ο κινητήρας της δεν θα σε “δαγκώσει” ενώ αντίθετα η ροπή του είναι η πηγή της σιγουριάς που αναφέραμε νωρίτερα. Εκτός από τα οδηγητικά προτερήματα υπάρχουν και υλικά που χαρακτηρίζουν την ποιότητα των νέων Husqvarna όπως οι επεξεργασμένες τιμονόπλακες από CNC, οι τρόμπες συμπλέκτη και φρένων της Brembo, το υποπλαίσιο των Husaberg από πολυαμίδιο(πλαστικό), τα στεφάνια των τροχών Dirt Star της DID και το ψαλίδι χωρίς κολλήσεις(χύτευση υπό πίεση αέρα).
Η δίχρονη ροπή, στην “ροπή” της εποχής
Το νέο TE300 είναι μια ξεχωριστή μοτοσυκλέτα όπως άλλωστε είναι και όλες οι enduro μοτοσυκλέτες 300cc. Συνδυάζοντας τα κορυφαία εξαρτήματα από την ΚΤΜ – Husaberg με την χαρακτηριστική ροπή των 300cc σε ένα ελαφρύ δίχρονο σύνολο, είναι δύσκολο να μην την ερωτευθείς. Είναι πραγματικά μια μοτοσυκλέτα που βρίσκεται στην δική της κατηγορία συνδυάζοντας την ροπή και την αναρριχητικότητα των τετράχρονων κινητήρων με την ηλεκτρική λειτουργία και ευστροφία των δίχρονων. Η “ροπή” της εποχής που επιστρέφει στα χωμάτινα δίχρονα θα φέρει την TE300 στις πρώτες επιλογές των φανατικών οπαδών του enduro και ίσως αποτελέσει μια μελλοντική επιλογή για τους μοτοκροσάδες μετά το φετινό Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα ΜΧ300. Τώρα για το αν μια enduro μοτοσυκλέτα όπως το TE300 θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος MX300 την φετινή χρονιά, είναι ένα ερώτημα που δεν απευθύνεται μόνο στην Husqvarna αλλά και στις ΚΤΜ και ΤΜ που έχουν δηλώσει ότι θα συμμετέχουν στον συγκεκριμένο θεσμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας | Δίχρονος, Μονοκύλινδρος |
Κυβισμός | 293.2 cc |
Διάμετρος / Διαδρομή | 72/72 mm |
Συμπίεση | – |
Εκκίνηση/Μπαταρία | Μίζα και Μανιβέλα / 12V 4Ah |
Ταχύτητες | 6 |
Τροφοδοσία | Keihin PWK 36S AG |
Έλεγχος | Έλεγχος εξάτμισης TVC |
Μίξη λαδιού/βενζίνης | 1:60 |
Σχέσεις | 14:32 16:26 20:25 22:23 25:22 26:20 |
Αρχική Σχέση | 26:72 |
Τελική μετάδοση | 14:50 (13:50) |
Ψύξη κινητήρα | Υδρόψυκτος |
Συμπλέκτης | Πολλαπλών Δίσκων τύπου DDS με υδραυλικό σύστημα της Brembo |
Ανάφλεξη | Kokusan |
Πλαίσιο | |
Τύπος | Κεντρικού δοκού από χρωμιομόλυβδο 25CrMo6 |
Υποπλαίσιο | Από πολυαμίδιο(πλαστικό) |
Τιμόνι | Αλουμινίου Neken, Ø 28/22 mm |
Μπροστινή Ανάρτηση | WP-USD Ø 48 mm 4CS κλειστού Cartridge |
Πίσω ανάρτηση | WP-Monoshock με μοχλικό |
Διαδρομή Ανάρτησης(Εμπρός/Πίσω) | 300/330 mm |
Δισκόφρενα Εμπρός/Πίσω | 260/220 mm |
Ζάντες Εμπρός/Πίσω | 1.60 x 21”; 2.15 x 18” DID |
Διαστάσεις Ελαστικών Εμπρός/Πίσω | 90/90-21”; 140/80-18” |
Αλυσίδα | 525 X-Ring |
Εξάτμιση(τελικό) | Αλουμινίου |
Κλίση τιμονιού | 63.5° |
Offset | 20 mm |
Μεταξόνιο | 1,482±10 mm |
Απόσταση από το έδαφος | 355 mm |
Ύψος σέλας | 960 mm |
Ρεζερβουάρ | 11 l |
Βάρος χωρίς καύσιμο | 104.6 kg |
Συνεργάστηκε o Νίκος Καμπούρης
Φωτογραφίες: Χρήστος και Γιώργος Καραγιωργάκης