Test YZ450F 2010
Όταν έχεις στα χέρια σου την μοτοσικλέτα που θέλουν όλοι να οδηγήσουν στον χώρο του motocross, νοιώθεις ευλογημένος ή τουλάχιστον προνομιούχος. Μπορεί να ακούγεται λίγο υπερβολικό αλλά με τις μετρημένες στα δάχτυλα YZ450F 2010 που υπάρχουν στην Ελλάδα, πιστέψτε με δεν είναι καθόλου.
Ο ντόρος και η σκόνη που σηκώθηκε για αυτήν την μοτοσικλέτα πολύ πριν εμφανιστεί στα showroom των αντιπροσωπειών, επικεντρωνόταν στις τεχνολογικές καινοτομίες που εφαρμοζόντουσαν πάνω στην μοτοσικλέτα. Η τοποθέτηση του κυλίνδρου πιο μπροστά από τον στρόφαλο και με κλήση διαγώνια προς τα πίσω καθώς και η ανεστραμμένη κεφαλή με την εισαγωγή καυσίμου από μπροστά και την εξαγωγή καυσαερίων προς τα πίσω, αποτελούν επανάσταση στον σχεδιασμό των motocross μοτοσικλετών όπως τις ξέραμε μέχρι σήμερα. Βέβαια όλα τα παραπάνω δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζονται σε μοτοσικλέτα παραγωγής και μάλιστα motocross αλλά αποτελεί καινοτομία ότι εφαρμόζονται όλες μαζί σε ένα ολοκαίνουργιο ιαπωνικό μοντέλο.
Οι αλλαγές
Για το 2010 η Yamaha παρουσίασε ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο ΥΖ450F κρατώντας ελάχιστα πράγματα από τα προηγούμενα σχεδόν ίδια μοντέλα που οδήγησαν την ναυαρχίδα της κατηγορίας για τέσσερα χρόνια. Για την ακρίβεια μόνο τα φρένα και οι τροχοί είναι ίδια με το περσινό μοντέλο. Η Yamaha δεν άλλαξε απλά όλα τα υπόλοιπα, άλλαξε φιλοσοφία γενικότερα σε ότι αφορούσε τα YZF’s του 2010. Από καρμπυρατέρ πέρασε σε ψεκασμό, από αλουμινένιο πλαίσιο με κεντρικό δοκό πέρασε σε περιμετρικό πλαίσιο (ή Deltabox αν προτιμάτε), άλλαξε θέση στο ρεζερβουάρ με το φιλτροκούτι και αντιστρόφως. Στόχος ήταν να δημιουργήσει ένα σύνολο που θα έχει συγκεντρωμένες τις μάζες στο κέντρο βάρους της μοτοσικλέτας διευκολύνοντας τον χειρισμό της.
Ας την οδηγήσουμε
Θα μπορούσαμε να μιλάμε για σελίδες ολόκληρες με τις αλλαγές και τους στόχους της Yamaha για αυτό το μοντέλο, αλλά όλα αυτά θα ήταν απλά γραπτές αναφορές. Αυτό που μετράει πάντα, είναι το πώς ολοκληρώνει μια μοτοσικλέτα αυτά που υπόσχεται και η ολοκλήρωση έρχεται απλά με το να την οδηγήσεις. Με το που πετάξεις το πόδι σου πάνω από την YZ450F 2010 καταλαβαίνει ότι πρόκειται για μια ξεχωριστή μοτοσικλέτα. Τα προστατευτικά του ψυγείου-αεραγωγοί αέρα ανάμεσα στα πόδια σου θυμίζουν ΧΤ 600Ε μόνο που είναι πιο στενά. Η σέλα είναι επίπεδη και το τιμόνι αρκετά χαμηλά κάτι όμως που είναι γνώριμο από την τελευταία γενιά των ΥΖ. Διανύοντας τα πρώτα μέτρα θα έλεγα ότι και τα μαρσπιέ βρίσκονται σχετικά πιο ψηλά από ότι έχω συνηθίσει και ο λεβιές των ταχυτήτων δεν είναι σε βολική θέση έχοντας μικρή απόσταση από τα μαρπσιέ. Το τιμόνι, τα χειριστήρια φρένου και συμπλέκτη προέρχονται από το προηγούμενο μοντέλο και βρίσκονται σε ικανοποιητική θέση. Μέσα στην πίστα η μοτοσικλέτα κάνει εμφανές ότι το γκάζι θέλει προσοχή γιατί η απόκριση του κινητήρα είναι ακαριαία. Ακόμα και στο ¼ του γκαζιού μια μικρή κίνηση από τέρμα κλειστό είναι ικανή να σε φέρει καπάκι.
Προσπαθώντας να βρω ρυθμό στο τύπου supercross πιστάκι ο δύστροπος και απότομος ο κινητήρας χαμηλά μου απορροφά όλη την προσοχή καθώς σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού το πίσω μέρος ταξιδεύει δεξιά και αριστερά όταν δεν βρίσκει πρόσφυση και όταν βρίσκει, διαγράφει μεγαλοπρεπείς σούζες. Μετά από λίγη ώρα οδήγησης βρίσκω επιτέλους ρυθμό και αρχίζω να απολαμβάνω το εξαιρετικό μπροστινό φρένο και τον εύκολο χειρισμό τις μοτοσικλέτας στις στροφές. Ωραίο σταθερό στρίψιμο σε σφιχτά και ανοιχτά κομμάτια σε μπέρμ, λούκια η σε επίπεδη στροφή με τον μπροστινό τροχό να οδηγεί την μοτοσικλέτα και το υπόλοιπο σύνολο να ακολουθεί χωρίς προβλήματα (με ελεγχόμενο γκάζι). Η μοτοσικλέτα είχε λίγες ώρες λειτουργίας και αυτό θα μπορούσε να δικαιολογήσει την ελαφρώς απότομη πίσω ανάρτηση. Δεν προβλημάτιζε στις στροφές αλλά στα άλματα και τα σαμάρια κλοτσούσε ελαφρώς. Το ΥΖ450F 2010 είναι κατά περίπου δύο κιλά πιο βαρύ από το μοντέλο του 2009. Το βάρος αυτό φαίνεται όταν μετακινείς την μοτοσικλέτα για παράδειγμα όταν την τοποθετείς στο στάντ, αλλά στην πίστα το βάρος δίνει μια σταθερότητα καταπίνοντας τα σαμάρια καθώς δεν ταλαντεύεται εύκολα και χάριν στον σχεδιασμό της μοτοσικλέτας, έχει ελαφριά αίσθηση στον αέρα.
Ο γρίφος της απόδοσης του κινητήρα
Το μεγάλο πρόβλημα με την άμεση απόκριση του κινητήρα όμως παρέμενε, και η μόνη λύση βρισκόταν στο ειδικό ηλεκτρονικό μηχάνημα ρύθμισης της ηλεκτρονικής της μοτοσικλέτας. Μετά από αρκετές δοκιμές με τον ιδιοκτήτη της μοτοσικλέτας και οδηγό της Yamaha Μοτοδυναμικής ΑΒΕΕ Παναγιώτη Κουζή βρήκαμε μια ρύθμιση που απέδιδε σχετικά ομαλά την δύναμη του κινητήρα και επίσης βγάλαμε σημαντικά συμπεράσματα για το πώς δουλεύει το μοτέρ YZF 450 2010. Το βασικότερο που πρέπει να ξέρει κάποιος είναι ότι η ηλεκτρονική λαμβάνει στοιχεία από την θέση του γκαζιού, τις στροφές του κινητήρα και την σχέση στο κιβώτιο των ταχυτήτων. Ένα απλό παράδειγμα για το τι σημαίνει αυτό, με την γραμμική ρύθμιση στην ηλεκτρονική κρατήσαμε το γκάζι στα ¾ της διαδρομής του με τρίτη σχέση στο κιβώτιο και ανοίξαμε ακαριαία το γκάζι στο τέρμα. Παρά τα πολλά χιλιόμετρα που ήδη είχαμε μαζέψει η ηλεκτρονική διάβασε το τέρμα του γκαζιού και αμέσως το YZF 450 μας προσέφερε μια μεγαλοπρεπή σούζα, για τέτοια δύναμη μιλάμε.
Κλείνοντας
Με λίγα λόγια περιγράφοντας το YZF 450 του 2010 θα πρέπει να περιορίσουμε την αναφορά στις αλλαγές λέγοντας απλά ότι είναι μια ολοκαίνουργια μοτοσικλέτα σε σχεδιασμό και καινοτομίες. Καλά φρένα αλλά όχι τα καλύτερα της κατηγορίας, εξαιρετική μπροστινή ανάρτηση, μέτρια πίσω ανάρτηση, στρίβει αρκετά καλά (πολύ καλύτερα από τα προηγούμενα ΥΖF 450) και έχει ελαφριά αίσθηση στον αέρα. Ο κινητήρας στην ρύθμιση του εργοστασίου θα βολέψει (ίσως) τους πολύ προπονημένους και γρήγορους οδηγούς ενώ οι υπόλοιποι θα πρέπει να αγοράσουν επιπλέον τον ρυθμιστή της ηλεκτρονικής GYTR Power Tuner.
Ευχαριστούμε τον πρωταθλητή της ΜΧ1 Παναγιώτη Κουζή για την παρουσία τουίδιου και της μοτοσικλέτας του στο τέστ.