Test Ride Freeride E-SX (2016)

Πόσο κοντά ή πόσο μακριά βρισκόμαστε από την εποχή των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών; Ακόμα κι αν η ηλεκτροκίνηση αποτελεί τον δρόμο που ακολουθούν οι εταιρείες στα οχήματα μεταφοράς γιατί βλέπουμε μεγάλο ενδιαφέρον στους μηχανοκίνητους αγώνες; Οι απαντήσεις σε όλες αυτές τις ανησυχίες μπορεί να βρίσκονται στην κορυφαία ηλεκτροκίνητη μοτοσυκλέτα το Freeride E-SX.

H KTM συνεχίζει την πορεία του Freeride E-SX και μάλιστα κυκλοφόρησε και δύο νέες εκδόσεις enduro και supermoto μεγαλώνοντας την γκάμα του ηλεκτρικού Freeride. Στο Off Road Day της KTM SEE που διοργάνωσε στην Πεντέλη είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το Freeride E-SX σε motocross συνθήκες σε μια πίστα με πολλά άλματα όπου μπορούσαμε να διαπιστώσουμε τις ικανότητες της μοτοσυκλέτας στο φυσικό της περιβάλλον.

models

Το Freeride E-SX συνεχίζει την πορεία του χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές βασισμένο κυρίως στην φιλοσοφία της play bike μοτοσυκλέτας και παρά το γεγονός ότι στην κατηγορία του(ηλεκτρική motocross μοτοσυκλέτα) θα μπορούσε να είναι αγωνιστική κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να έχει βρει ανταπόκριση από το αγοραστικό κοινό. Χωρίς μεγάλες πωλήσεις δεν μπορεί να επισπευσθεί η εξέλιξη  του Freeride E-SX κάτι που μας εκμυστηρεύτηκε στην συνέντευξη του και ο Giovani Sala που εργάζεται πλέον στο τμήμα marketing της ΚΤΜ.  Αντίθετα οι δίχρονοι κινητήρες δείχνουν να πηγαίνουν καλά σε πωλήσεις και η ΚΤΜ έχει επενδύσει πολλά σε αυτούς, προσπαθώντας να τους εξελίξει για να περάσουν τις μελλοντικές ευρωπαϊκές προδιαγραφές ρύπων. Αυτό στερεί χρήμα, χρόνο και ανθρώπινο δυναμικό από την εξέλιξη του Freeride E-SX αλλά όπως αναφέρει και η ΚΤΜ το Freeride E-SX είναι αυτή την στιγμή η κορυφαία χωμάτινη ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της αγοράς και ίσως δεν χρειάζεται περεταίρω εξέλιξη αυτή την περίοδο.

_U0B1554

Πλεονεκτήματα του Freeride E-SX
Και μόνο που η ΚΤΜ χρησιμοποιεί την λέξη Freeride στο Freeride E-SX προδιαθέτει σε μια play bike μοτοσυκλέτα αντίστοιχη του enduro Freeride 350. Στις προηγούμενες δοκιμές που είχαμε κάνει με το Freeride E-SX τα προηγούμενα δύο χρόνια είχαμε αναλωθεί σε enduro διαδρομές και trial μονοπάτια κάτι που μας έκανε να πιστεύουμε ότι το Freeride E-SX είναι ιδανικό για αυτές τις διαδρομές κινούμενο σε χαμηλές ταχύτητες. Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε κάνει τόσο λάθος και να έχουμε αδικήσει την μοτοσυκλέτα σε σχέση με τις motocross ιδιότητες της. Χρειάστηκαν μόνο λίγοι γύροι στην πίστα της Πεντέλης για να αποκτήσουμε την αυτοπεποίθηση να βγάλουμε όλα τα άλματα ξεπερνώντας γρήγορα την αμφιβολία  του χαμηλού βάρους του Freeride E-SX και των μαλακών αναρτήσεων.  Σε μια σφιχτή motocross πίστα το Freeride E-SX μπορεί να κινηθεί πραγματικά γρήγορα αφού μπορεί να κρατήσει εύκολα φόρα μέσα στην στροφή και με το ηλεκτρικό του μοτέρ διατηρεί την πρόσφυση του πίσω τροχού σε πλήρη έλεγχο στο άνοιγμα του γκαζιού.

_U0B1567

Στα πλεονεκτήματα συγκαταλέγεται και οι τοποθέτηση των χειριστηρίων των φρένων στο τιμόνι που δίνει ευχάριστη ελευθερία στα πόδια που δεν έχουν καμία άλλη εργασία να κάνουν από την στήριξη του σώματος στα μαρσπιέ. Επίσης ο έλεγχος των φρένων είναι καλύτερος αφού τα χέρια δίνουν καλύτερη αίσθηση και πληροφόρηση στον αναβάτη προσφέροντας την δυνατότητα αποτελεσματικότερου φρεναρίσματος. Η λειτουργία του μοτέρ, οι μικρές διαστάσεις και η ελεφριά αίσθηση είναι στοιχεία που βοηθούν στην θετική εικόνα της μοτοσυκλέτας και συμβάλλουν τα μέγιστα στην πολύ καλή οδηγική της συμπεριφορά.

Οι αδυναμίες
Όταν αναφερόμαστε σε αδυναμίες η έλλειψη δύναμης που αντιμετωπίζει το Freeride E-SX στον τομέα της ιπποδύναμης και των αναρτήσεων είναι χαρακτηριστικές. Αν δεν διατηρήσει ο αναβάτης την φόρα της μοτοσυκλέτας στην έξοδο της στροφής παρά το γεγονός ότι η δύναμη του κινητήρα έρχεται ακαριαία στο άνοιγμα του γκαζιού. δεν θα είναι αρκετό για να “καθαρίσει” μεγάλα άλματα που ακολουθούν μετά από στροφή. Επίσης αν το παρακάνει κανείς με το ύψος των αλμάτων ή με την ταχύτητα που χτυπάει σαμάρια και ανωμαλίες, σύντομα θα ανακαλύψει ότι οι αναρτήσεις είναι μαλακές και τερματίζουν εύκολα. Εδώ όμως μπαίνουμε σε μια διαδικασία που οδηγεί στην ολική αλλαγή της μοτοσυκλέτας, γιατί αν αυξηθεί η ιπποδύναμη το Freeride E-SX θα χρειαστεί μεγαλύτερα ελαστικά κάτι που θα αυξήσει το βάρος και αν οι αναρτήσεις γίνουν σκληρότερες θα χάσει σημαντικά στοιχεία από τον play bike χαρακτήρα του.

_U0B0174

Το Freeride E-SX δεν είναι μόνο του
Με τις πρόσφατες εκδόσεις enduro και supermoto το Freeride E-SX δεν είναι μόνο του στην γκάμα των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών της KTM ακόμα κι αν πρόκειται για την ίδια μοτοσυκλέτα με προσαρμογές. Η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση έχει ξεκινήσει αλλά βρισκόμαστε ακόμα μακριά ως προς την καθιέρωση της. Σίγουρα η εξέλιξη θα περάσει από τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες όπως άλλωστε συμβαίνει σχεδόν παντού στα μηχανοκίνητα και ίσως εδώ θα πρέπει να σκεφτούμε την εποχή στο motocross(με τα δίχρονα) που η επιστροφή των αγωνιστικών τετράχρονων κινητήρων  ήταν κάτι το αδιανόητο. Με τα ηλεκτροκίνητα δεν είναι και τόσο, αφού η ΚΤΜ με το Freeride E-SX μας άνοιξε ένα παράθυρο στο μέλλον κερδίζοντας μάλιστα ακόμα ένα αστεράκι με τις επιδόσεις του, σε motocross πίστα(αυτή τη φορά) που το οδηγήσαμε.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Freeride E-SX

Κινητήρας
Περιγραφή: 
PMSM – Σύγχρονος Κινητήρας Μόνιμου Μαγνήτη Υδρόψυκτος, κινητήρας με μορφή δίσκου (αξονικής ροής), ενεργά στοιχεία (περιέλιξη και διάκενα) έχουν κατασκευαστεί βάσει προδιαγραφών της KTM. Ο μόνιμος μαγνήτης είναι ενσωματωμένος στον άξονα. Η συναρμολόγηση των ενεργών στοιχείων γίνεται μόνο στο εργοστάσιο της KTM.
Ονομαστική Ισχύς:
 11 kW (15 hp) @ 5,500 rpm
Μέγιστη Ισχύς: 16 kW (22 hp) @ 4,500 rpm
Ροπή: 42 Nm from 0 rpm
Μέγιστες στροφές κινητήρα: 6,600 rpm
Ταχύτητες: 1 gear
Αρχική μετάδοση: 1 : 2.4
Τελική μετάδοση: 11:48
Ψύξη: Υδρόψυξη
Μπαταρία: Lithium-ion KTM Power Pack
Ονομαστική Ισχύς: 260 V
Μέγιστη Ισχύς: 300 V
Χωρητικότητα: 2,600 Wh
Χρόνος φόρτισης: 100% 80 min
Χρόνος φόρτισης:  80% 50 min
Τάση για την φόρτιση: 230 V/50 Hz
Ένταση φόρτισης: γρήγορη φόρτιση 13 A, κανονική φόρτιση 10 A
Ισχύς φόρτισης: γρήγορη φόρτιση 3,000 W, κανονική φόρτιση 2,400 W
-Μέγιστη ταχύτητα περίπου 70km/h

Πλάισιο
Περιγραφή: Περιμετρικό σύνθετο πλαίσιο από χάλυβα και αλουμίνιο
Υποπλαίσιο: Από υψηλής αντοχής πολυαμίδιο/ABS plastic
Τιμόνι: Αλουμινίου Ø 28/22 mm
Εμπρός Ανάρτηση: WP USD Ø 43 mm
Πίσω Ανάρτηση: WP PDS shock absorber
Διαδρομή Αναρτήσεων: Εμπρός 250/ Πίσω 260 mm
Φρένα: Δισκόφρενα Formula Εμπρός 260/ Πίσω 230 mm
Τροχοί: GIANT RIMS , Εμπρός 1.60 x 21” Πίσω 1.85 x 18”
Διαστάεις ελαστικών: Εμπρός 2.75-21“, Πίσω 120/90-18“
Αλυσίδα: 5/8 x 1/4″
Γωνία τιμονιού: 67°
Μεταξόνιο: 1418 ±10 mm
Απόσταση από το έδαφος: 340 mm
Ύψος σέλας: 910 mm
Βάρος: 106 kg

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Μπαταρίας LI-ION

Περιγραφή:
Εγγενώς ασφαλές, τύπος στοιχείων: 18650, 72 στοιχεία σε 3 στρώματα, μέγιστη τάση: 302.4 V, ενσωματωμένο σύστημα διαχείρισης (BΜS) για παρακολούθηση και εξισορρόπηση των στοιχείων, ενσωματωμένο το κεντρικό ρελέ και τορελέ φόρτισης, αλουμινένιο κέλυφος IP 67
Τάση: 201.6 – 302.4 V
Ενέργεια που περιέχεται: 2.6 kWh
Ένταση αποφόρτισης: έως 100 A
Ένταση φόρτισης: έως 10 A
Τάση Στοιχείων: 2.8 – 4.2V
Κλάση προστασίας: IP 67
Βάρος: περίπου 27 kg
Διάστημα συντήρησης: έως 5 έτη ή 700 κύκλοι (>80 % SOC (state of charge))
Διάρκεια Φόρτισης: 50 min. 80% / 90 min. 100%

Φωτογραφίες: Χρήστος & Γιώργος Καραγιωργάκης

This slideshow requires JavaScript.

87 More posts in ΤΕST category
Recommended for you
TEST – ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΤΗΣ ODI PODIUM RC4 ΜΕ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ CFT

Τα τελευταία "πολλά" χρόνια οι εταιρείες που ασχολούνται με την κατασκευή των τιμονιών για χρήση...