TEST – TRACTION CONTROL VS NO TRACTION CONTROL…ME 4Τ ΚΤΜ, HUSQVARNA KAI GASGAS
Και ήρθε εκείνη η εποχή του χρόνου που στο e-mail μας περίμενε η πολυαναμενόμενη πρόσκληση της δημοσιογραφικής παρουσίασης των Off Road Days της K-Motors South East Europe για να δοκιμάσουμε δέκα από τις εκλεκτές μοτοσυκλέτες της γκάμας της. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να μην συμμετέχουμε, και βρεθήκαμε πάλι με χειμωνιάτικο καιρό στην Ζήρεια, για να δοκιμάσουμε τα νέα μοντέλα του ομίλου ΚΤΜ του 2022. Αυτή τη φορά ο καιρός δεν μας έκανε την χάρη και η βροχή συνόδευσε και τις δύο ημέρες της παρουσίασης. Συμπεράσματα για την κάθε μια μοτοσυκλέτα ξεχωριστά δεν μπορούσαμε να βγάλουμε στην λάσπη και γλίτσα του χιονοδρομικού της Ζήρειας αλλά μας δόθηκε η ευκαιρία να θαυμάσουμε το traction control και να δούμε σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα μοντέλα που το είχαν στον εξοπλισμό τους, από αυτά που δεν το διέθεταν.
Στην Ζήρεια λοιπόν, μας περίμεναν οι άνθρωποι της K-Motors South East Europe για να μας φιλοξενήσουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο σε έναν παράδεισο της Ελληνικής φύσης και ομορφιάς. Στο προσκήνιο, δέκα μοτοσυκλέτες από τρεις πλέον εταιρείες, καθώς από τα τέλη της περσινή χρονιάς προστέθηκε στον όμιλο της ΚΤΜ και η GASGAS. Η K-Motors κατάφερε να έχει και από την Ισπανική εταιρεία μοτοσυκλέτες στην παρουσίαση, μεγαλώνοντας κι άλλο τις εκδηλώσεις της, δείχνοντας ότι εκεί που ο ανταγωνισμός αδυνατεί να ακολουθήσει, σηκώνει τον πήχη ακόμα παραπάνω. Μπορεί η ημέρα να ήταν λίγο καταθλιπτική με την βροχή να πέφτει κατά διαστήματα αλλά τουλάχιστον εμείς, έπρεπε απλά να οδηγήσουμε στην λάσπη. Τα υπόλοιπα όπως πλύσιμο και συντήρηση των μοτοσυκλετών για να είναι έτοιμες για το κοινό της επόμενη ημέρα, ήταν στα χέρια των διοργανωτών.
Η διαδρομή που φέτος είχαν διαμορφώσει για εμάς οι διοργανωτές περιλάμβανε αρκετό γρασίδι ενώ ευτυχώς είχαν προστεθεί και δύο κομμάτια στις γύρο πλαγιές όπου δεν κράταγε πολύ νερό και καθάριζαν από την λάσπη οι μοτοσυκλέτες. Στις πλαγιές μας περίμενε ένα άλμα και μια γρήγορη ανηφόρα-κατηφόρα ενώ στην δεύτερη υπήρχαν κάποια enduro τεχνικά περάσματα με φυτεμένα βράχια. Ήταν μια all around διαδρομή για να αποκτήσουμε μια βασική εικόνα για τις ικανότητες των μοντέλων του 2022.
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, η βροχή άλλαξε τα σχέδια μας για την δοκιμή των μοτοσυκλετών καθώς ειδικά στην λάσπη τα συμπεράσματα είναι πολύ συγκεκριμένα, και δίνουν μια μονόπλευρη εικόνα για την συμπεριφορά και ικανότητες των νέων μοντέλων. Βέβαια από την άλλη, τα μοντέλα του 2022 έχουν ελάχιστες διαφορές με τα μοντέλα του 2021 και στις τρεις μάρκες. Από την αρχή ξεχώρισαν οι διαφορές στην λάσπη μεταξύ δίχρονων και τετράχρονων καθώς και των τετράχρονων μοντέλων που διέθεταν traction control. Εμείς σταθήκαμε σε αυτές τις δύο διαφορές και χωρίσαμε την δοκιμή μας σε 2Τ VS 4T, που θα δημοσιεύσουμε αργότερα, και σε Traction Control VS Non Traction Control που περιλαμβάνει μόνο τα τετράχρονα(μόνο αυτά το διαθέτουν) και είναι το συγκριτικό που ακολουθεί.
KTM EXC-F250 Six Days – Traction Control
Μια από τις πιο καλά εξοπλισμένες μοτοσυκλέτες για την λάσπη είναι οι εκδόσεις Six Days της ΚΤΜ. Αν και δεν άλλαξαν τίποτε άλλο από πέρσι εκτός από τα γραφικά και τον χρωματισμό, οι χούφτες, το γρανάζι δύο υλικών, το βεντιλατέρ στα ψυγεία, η πίσω δισκόπλακα χωρίς τρύπες και φυσικά το traction control είναι πράγματα που βρίσκουν μεγάλη εφαρμογή στις δύσκολες συνθήκες. Επίσης η ψηλότερη θέση οδήγησης των ΚΤΜ δεν επιτρέπει να χαμηλώνει πάρα πολύ η μοτοσυκλέτα όταν βαραίνει με λάσπη ενώ η απουσία μοχλικού, δεν επιτρέπει την συλλογή επιπλέον λάσπης. Η EXC-F250 Six Days 2022 ήταν η μοναδική τετράχρονη μοτοσυκλέτα αυτής της έκδοσης που οδηγήσαμε στην Ζήρεια και εκ πρώτης όψεως δεν μας έκανε καρδιά να βάλουμε αυτή την ομορφιά στην λάσπη. Ευτυχώς πρόλαβαν άλλοι συνάδελφοι να την λασπώσουν και έτσι την οδηγήσαμε χωρίς τύψεις. Από την αρχή τα πράγματα ήταν ξεκάθαρα με τον τερέν, τουλάχιστον όσο αφορά στο τι έπρεπε να κάνουμε με τις χαρτογραφήσεις και το TC. Η ήπια χαρτογράφηση δεν βοηθούσε στις γλιστερές συνθήκες ακόμα και με το TC. Δεν μπορούσαμε να αποκτήσουμε την φόρα που απαιτούσαν οι συνθήκες, ώστε να μην κόβει ταχύτητα η μοτοσυκλέτα στην λάσπη και να μην στομώνουν τα λάστιχα. Άπαξ και ο μπροστινός τροχός στόμωνε, η πτώση ήταν σχεδόν αναπόφευκτη.
Έτσι από τα πρώτα μέτρα με την EXC-F250 Six Days 2022 βάλαμε την δεύτερη χαρτογράφηση με TC, και η μοτοσυκλέτα άρχισε να κινείται γρηγορότερα και ευκολότερα μέσα στην διαδρομή. Τα πολλά “παντιλίκια” μειώθηκαν, έγιναν πιο ελεγχόμενα και πλέον μπορούσες να τα χρησιμοποιήσεις για να πάρεις καλύτερα τις στροφές. Η μεγάλη διαφορά του TC στο μικρό 250, ήταν το γεγονός ότι έκανε τον κινητήρα του να μην στροφάρει ανεξέλεγκτα, περιορίζοντας με αυτόν τον τρόπο την τάση να σπινάρει ο πίσω τροχός δεξιά και αριστερά.
Ωστόσο παρέμενε δύσκολο να μαζέψεις φόρα στις κλειστές στροφές, κάτι που φάνηκε ότι έκαναν με μεγαλύτερη ευκολία οι μεγαλύτερες μοτοσυκλέτες που διέθεταν περισσότερη ροπή. Στην λάσπη της Ζήρειας ήταν εντυπωσιακό το πως όλες οι μοτοσυκλέτες του τεστ “βίδωναν” τον μπροστινό τροχό στις στροφές και ιδιαιτέρα όσες διέθεταν τιμονόπλακες CNC όπως οι εκδόσεις Six Days.
KTM EXC-F 350 2022 – Non Traction Control
Η επιστροφή στο παλιό πορτοκαλί, της δεκαετίας του 90 ήταν η επιλογή της ΚΤΜ για τα “απλά” enduro μοντέλα της για το 2022. Στα Off Road Days είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε ένα αγαπημένο μοντέλο, το KTM EXC-F 350 2022 που στην στάνταρντ έκδοση δεν διαθέτει τον εξοπλισμό των ειδικών εκδόσεων αλλά ευτυχώς διαθέτει χούφτες, αξεσουάρ που βοηθάει στην λάσπη, ειδικά αν στην διαδρομή υπάρχουν και άλλοι αναβάτες. Δυστυχώς δεν διαθέτει TC παρά μόνον σαν αξεσουάρ που μπορεί να προσθέσει ο ιδιοκτήτης ως έξτρα. Το KTM EXC-F 350 2022 διαθέτει όμως έναν ωφέλιμο και λειτουργικό κινητήρα για όλες τις συνθήκες του enduro και η λάσπη δεν είναι έξω από τα νερά του. Ο κινητήρας παρέχει ικανοποιητική δύναμη για να μην κολλήσει στην λάσπη και αρκετή ροπή στις χαμηλές στροφές για να μην τραβάει στις εξόδους των στροφών με ελεγχόμενο γκάζι. Αυτός ο ελεγχόμενος ρυθμός όμως απαιτεί πολύ προσπάθεια από τον αναβάτη, όχι τόσο για να βάλει την δύναμη κάτω αλλά για να κρατήσει σε μια ευθεία γραμμή την μοτοσυκλέτα. Όσο δεν υπάρχουν λούκια στην λάσπη, ακροβατείς στο να φέρεις τετακέ, η να χάσεις φόρα με αποτέλεσμα να στομώσει ο μπροστινός τροχός και να αρχίσουν τα σοβαρά προβλήματα.
Κάπου εκεί θα πρέπει να επιστρατεύσεις τον συμπλέκτη και το πίσω φρένο σε μια ενορχηστρωμένη προσπάθεια να κρατήσεις την φόρα και την πορεία που πρέπει. Ευτυχώς σε αυτό θα έχεις σύμμαχο τα εξαιρετικά υδραυλικά της Brembo και τον ανθεκτικό συμπλέκτη των ΚΤΜ που διατηρούν την ομοιομορφία της λειτουργίας τους στην μεγάλη κατάχρηση. Φυσικά, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την αποτελεσματικότητα του TC, και δεν ήταν λίγες οι φορές που τα πράγματα έγιναν οριακά. Αυτό που πάντα έσωζε την κατάσταση ήταν η ροπή του KTM EXC-F 350 2022 που έβρισκε την πρόσφυση που χρειαζόσουν, την κατάλληλη στιγμή.
Husqvarna FE350i 2022 – Traction Control
Τα enduro της Husqvarna είναι οι μοναδικές μοτοσυκλέτες του ομίλου της ΚΤΜ που είχαν μια ουσιαστική αλλαγή για το 2022. Μετά την προηγούμενη αλλαγή των υδραυλικών από Brembo σε Magura, για το 2022 τα Husqvarna ακολούθησαν τα GASGAS και έχουν πλέον και αυτά υδραυλικά της Braktec. Ως πιο εκλεπτυσμένη έκδοση από τα enduro KTM και GASGAS, τα Husqvarna διαθέτουν επιλογέα χαρτογράφησης και TC στα στάνταρντ μοντέλα, ενώ όπως και στα Six Days των KTM, το βεντιλατέρ στα ψυγεία, οι τιμονόπλακες CNC και οι προστατευτικές χούφτες, είναι δεδομένα. Λόγω του μοχλικού η θέση οδήγησης είναι πιο χαμηλά από τα ΚΤΜ, και αυτό ήταν ένα από τα στοιχεία που θέλαμε να δούμε, δηλαδή πως θα συμπεριφερθεί στην λάσπη η μοτοσυκλέτα με τον συγκεκριμένο τύπο ανάρτησης. Με τον κινητήρα να παρουσιάζει όμοια λειτουργία με το KTM EXC-F 350 2022 αλλά εδώ έχοντας την δυνατότητα της χρήσης δυνατότερου χάρτη και TC, το παιχνίδι έγινε διαφορετικό. Και πάλι η ροπή του κινητήρα έπαιζε τον καθοριστικότερο ρόλο μόνο που αυτή την φορά δεν χρειαζόταν να παίξεις καθόλου με τον συμπλέκτη και το πίσω φρένο, αφού το TC κράταγε την μοτοσυκλέτα σταθερή στην πορεία της με ελεγχόμενες πλαγιολισθήσεις του πίσω τροχού.
Το Husqvarna FE350i 2022 στην βαριά λάσπη άλλαξε λίγο την συμπεριφορά του έγινε και αυτό πιο βαρύ. Δεν είχε την αρχική αίσθηση καθώς χαμήλωσε λίγο και μπήκε πιο βαθιά στην διαδρομή των αναρτήσεων έχοντας μια λίγο, πιο νευρική συμπεριφορά ειδικά στον μπροστινό τροχό. Ωστόσο δεν μας προβλημάτισε ιδιαίτερα απλά είχαμε το νου μας να ξεφορτωνόμαστε λάσπη στα άλματα και στις νερολακούβες.
Αν εξαιρέσεις την νευρικότητα όταν το Husqvarna FE350i 2022 είναι φορτωμένο με λάσπη, η γενικότερη συμπεριφορά του ήταν προβλέψιμη στο γλιστερό τερέν της Ζήρειας και αποτέλεσε την πιο ευχάριστη enduro τετράχρονη μοτοσυκλέτα της ημέρας.
GASGAS EC350F 2022 – Non Traction Control
Πριν από την δημοσιογραφική παρουσίαση KTM Off Road Days 2021 είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε την GASGAS EC350F 2022 στα δικά μας μέρη όπου και μπορέσαμε να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα σε κανονικές συνθήκες. Στην Ζήρεια είχαμε την ευκαιρία να την δοκιμάσουμε και στην λάσπη αποκτώντας ακόμα περισσότερες εντυπώσεις και συμπεράσματα. Καταρχήν, όπως και οι στάνταρντ εκδόσεις των enduro ΚΤΜ, δεν υπάρχουν οι επιλογές χαρτογράφησης και TC, ενώ μοιράζονται με τα Husqvarna το ίδιο μοχλικό, αναρτήσεις και υδραυλικά. Με την GASGAS να περνάει στον όμιλο ΚΤΜ στα τέλη του 2020 παρουσιάζοντας τα νέα μοντέλα του 2021, δεν υπήρχε ο χρόνος για αλλαγές για το 2022. Το GASGAS EC350F 2022 είναι εξίσου χαμηλό με το Husqvarna FE350i 2022 που αναφέραμε νωρίτερα αλλά έχει πιο μαλακές αναρτήσεις και είναι πιο φιλικό, καθώς ο στόχος της εταιρείας δεν είναι να προσφέρει μια Ready to Race μοτοσυκλέτα αλλά μια μοτοσυκλέτα αναψυχής με δυνατότητες.
Οι μαλακές αναρτήσεις δεν βοηθούσαν στην γλίτσα της Ζήρειας και σου επέτρεπαν να κινείσαι αργά αλλά σταθερά. Αν προσπαθούσες να πιέσεις τα πράγματα έμπαινες σε περιπέτειες χωρίς λόγο. Όσο κι αν η ροπή του κινητήρα σου έδινε φόρα και κάποια πρόσφυση, στις στροφές το GASGAS EC350F 2022 δυσφορούσε στα φρένα και προσπαθούσε με δυσκολία να διαγράψει τροχιά αναζητώντας πρόσφυση. Συμπλέκτης και πίσω φρένο δούλευαν υπερωρίες αλλά και με το σώμα χρειαζόταν προσπάθεια για να βρει πρόσφυση. Το παράξενο αλλά και θετικό, είναι ότι παρά την προσπάθεια η μοτοσυκλέτα παρέμενε ξεκούραστη και φιλική και όσο συνεργαζόσουν μαζί της χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, μπορούσε να τα βγάλει πέρα με την λάσπη χωρίς απρόοπτα.
Husqvarna FC250 2022 – Traction Control
Τα μοναδικά motocross μοντέλα που ήταν διαθέσιμα στα KTM Off Road Days 2022 ήταν το μικρό και το μεγάλο τετράχρονο της Husqvarna. Για το 2022 τα motocross της εταιρείας αντικατέστησαν τον Magura συμπλέκτη και τώρα όλα τα υδραυλικά συστήματα είναι της Brembo. Αυτή η αλλαγή μαζί με τα νέα γραφικά είναι οι επεμβάσεις στα νέα μοντέλα. H διαδρομή είχε ελάχιστο motocross ενδιαφέρον αλλά με την λάσπη απέκτησε συνθήκες που συναντάς και στο ΜΧ. Φυσικά, όλα τα τετράχρονα motocross των Αυστριακών πλην τα GASGAS, διαθέτουν επιλογέα χαρτογραφήσεων με Traction Control και ίσως είναι ο μοναδικός εξοπλισμός που μπορούμε να πούμε ότι βοηθούσε στην λάσπη.
Ρυθμίζοντας το Husqvarna FC250 2022 στην δυνατή χαρτογράφηση και με ενεργοποιημένο το TC μπήκαμε λίγο φοβισμένα στην γλίτσα καθώς ήρθε στα χέρια μας όταν η διαδρομή ήταν στα χειρότερα της αλλά σύντομα διαπιστώσαμε ότι το μικρό motocross με τις σκληρές αναρτήσεις και το χαμηλό βάρος, κινείται καλύτερα από κάθε άλλη μοτοσυκλέτα που είχαμε οδηγήσει μέσα στην ημέρα. Ξεκόλλαγε άνετα στην βαριά λάσπη και στην γλίτσα με το TC, δεν είχε πρόβλημα να κρατήσει την φόρα του στις ευθείες και να διαγράψει την τροχιά του στις στροφές. Ωστόσο ήθελε να κρατάς ψηλά τις στροφές του κινητήρα για να είσαι στο εύρος των στροφών που αποδίδει την περισσότερη δύναμη. Πραγματικά στην λάσπη της Ζήρειας το Husqvarna FC250 2022 δεν είχε καμία σχέση με τα enduro, με ή χωρίς TC. Το 19άρι πίσω motocross ελαστικό βοηθούσε την μοτοσυκλέτα να βρει πρόσφυση ενώ οι σκληρές αναρτήσεις έβαζαν καλύτερα την δύναμη κάτω χωρίς ιδιαίτερα κουνήματα. Γρήγορα η λάσπη έγινε ένα ιδιαίτερο παιχνίδι με το Husqvarna FC250 2022, μικρό και εύκολο, δυνατό σταθερό και προβλέψιμο, χωρίς να έχει την δύναμη να σε τρομάξει σε καμία περίπτωση.
Husqvarna FC450 2022 – Traction Control
Όπως είπαμε και πιο πάνω, οι αλλαγές στα motocross Husqvarna για το 2022 είναι η αλλαγή του υδραυλικού συμπλέκτη από Magura σε Brembo και τα νέα γραφικά, που φυσικά εφαρμόστηκαν και στο μεγάλο 450 της εταιρείας. Το Husqvarna FC450 2022 καθόταν ήσυχο κάτω από τις τέντες της παρουσίασης καθώς ελάχιστοι ήταν αυτοί που επιθυμούσαν να κάνουν δοκιμή μαζί του, ειδικά στην λάσπη της Ζήρειας. Απέφευγαν ακόμα και να περάσουν από δίπλα του σαν τον μπαμπούλα που ποτέ δεν είσαι σίγουρος, πότε θα σε τρομάξει! Όμως αυτή η μοτοσυκλέτα είναι φτιαγμένη για δύσκολα και δεν υπάρχουν καλύτερες συνθήκες για να αξιοποιήσεις την υπερβολική δύναμη της από την άμμο και την λάσπη. Ακόμα και αυτοί που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα 450, μπορούν να την οδηγήσουν στην λάσπη καθώς διαθέτει το μαγικό κουμπί του TC.
Βάζοντας την δύο χαρτογράφηση και ενεργοποιώντας το TC, μπήκαμε στην διαδρομή για να δαμάσουμε τον μπαμπούλα της παρουσίασης αλλά σύντομα καταλάβαμε ότι το Husqvarna FC450 2022 ήταν σαν μας έλεγε “έλα να σου δείξω πως γίνεται”. Ως δια μαγείας η λασπερή γλίτσα έγινε 100% ελεγχόμενη και το μεγάλο 450 σε έστελνε με ευκολία μέχρι την επόμενη στροφή που έστριβες με βιδωμένο τον μπροστινό τροχό στο έδαφος και ουσιαστικά, πήγαινες όπου ήθελες. Η τεράστια ροπή και το TC εξασφάλισαν πρόσφυση στον πίσω τροχό και δεν μας πήρε ώρα για να καταλάβουμε ότι δεν χρειάζεται να παίζουμε και πολύ με τις ταχύτητες. Απλά, έβαζες μια τρίτη και με λίγο συμπλέκτη στα σφικτά κομμάτια, μπορούσες να κινηθείς όχι απλά ικανοποιητικά αλλά και γρήγορα. Η φόρα που αποκτούσες κρατούσε καθαρά τα ελαστικά και μπορούσες να πιέσεις λίγο περισσότερο τα φρένα κάτι που δεν συνέβαινε με καμία άλλη μοτοσυκλέτα της παρουσίασης. Ήταν πραγματικά εκπληκτικό και ταυτόχρονα εξωπραγματική η διαφορά που είχε με τις enduro μοτοσυκλέτες που είχαμε οδηγήσει μέσα στην ημέρα. Το Husqvarna FC450 2022, ήταν σαν να βρισκόταν σε άλλη πίστα!
Το μαγικό κουμπί
Στην λάσπη της Ζήρειας ήταν η πρώτη φορά που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το TC και μάλιστα την ίδια ημέρα στην ίδια πίστα με αντίστοιχες μοτοσυκλέτες που δεν το διέθεταν και πραγματικά είναι αυτό που λέμε “αλλάζει το παιχνίδι”(game changer). Υπάρχει ακόμα όμως μεγάλη διχογνωμία στον enduro και motocross κόσμο για το πόσο χρήσιμο είναι τελικά το Traction Control. Υπάρχουν αυτοί που προβληματίζονται στο κατά πόσο οδηγεί ο αναβάτης και κατά πόσο τελικά η μοτοσυκλέτα πηγαίνει μόνη της και φυσικά, υπάρχουν οι γνώστες των δύο αθλημάτων που μπορούν να στήσουν την μοτοσυκλέτα τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην χρειάζεται να έχουν TC. Στην πρώτη περίπτωση η απάντηση είναι εύκολη και λέγεται ¨εξέλιξη” μια έννοια που κανένας δεν μπορεί να πάει κόντρα ειδικά στον χωμάτινο κόσμο της μοτοσυκλέτας αφού πλέον μοτοσυκλέτες προηγούμενων δεκαετιών δεν μπορούν να ακολουθήσουν την μορφή των σημερινών αγώνων και αναγκών του αθλήματος. Στην δεύτερη περίπτωση απαιτείται η “γνώση” με ότι αυτό συνεπάγεται για να την αποκτήσεις και φυσικά το χρήμα, για να προσαρμόσεις την μοτοσυκλέτα στις απαιτήσεις σου. Το Traction Control συνδυάζει και τα δύο. Είναι σίγουρα ένα μεγάλο κομμάτι της εξέλιξης ενώ παρακάμπτει την γνώση και εν μέρη το χρήμα, προσφέροντας ένα παραπλήσιο αποτέλεσμα. Το σημαντικότερο όμως είναι, ότι αυτή την επιλογή την έχεις πλέον με το πάτημα ενός κουμπιού. Τόσο απλά, τόσο άμεσα, τόσο μαγικά!
Φωτογραφίες: Χρήστος & Γιώργος Καραγιωργάκης