TEST RIDE ΚΤΜ SXF450 2023

Το 2023 είναι η χρονιά των μεγάλων αλλαγών στην motocross γκάμα της ΚΤΜ, κάτι που ήταν αναμενόμενο καθώς έκλεισε η τετραετία της προηγούμενης σειράς μοντέλων. Αυτή τη φορά η ΚΤΜ έβαλε βαθιά το μαχαίρι και έκοψε όλους τους δεσμούς με την προηγούμενη γενιά των motocross μοντέλων της εξελίσσοντας τα SX σε όλους τους τομείς. Μεγαλύτερος εκφραστής αυτών των αλλαγών είναι πάντα το μεγάλο SXF450, η ναυαρχίδα της motocross σειράς κάθε εταιρείας.

Η λίστα των αλλαγών αλλά και η προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια είναι πραγματικά εντυπωσιακή στην νέα αυτή γκάμα των motocross της ΚΤΜ, αλλαγές οι οποίες προήλθαν κατευθείαν από τις εργοστασιακές της ομάδες σε Αμερική και Ευρώπη ενώ φαίνεται πως έδωσαν προσοχή και στις ανάγκες του αγοραστικού κοινού, προσθέτοντας ηλεκτρονικά βοηθήματα και καινοτομίες όπως το QuickShifter που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε motocross μοτοσυκλέτα παραγωγής. Όπως συμβαίνει όμως με κάθε καινούργια μοτοσυκλέτα, η περίοδος προσαρμογής και η διαδικασία τελειοποίησης των ρυθμίσεων της είναι αρκετά βασική, κάτι που φάνηκε στις επιδόσεις των αγωνιστικών ομάδων και στις δύο όχθες του Ατλαντικού. Και κυρίως αυτό φάνηκε στα αμερικανικά πρωταθλήματα που βάσει κανονισμών δεν έχουν την ευχέρεια να κάνουν πολλές αλλαγές στα μοντέλα παραγωγής σε αντίθεση με τους παγκόσμιους που μπορούν να κατεβάσουν ακόμα και πρωτότυπες μοτοσυκλέτες. Όπως πρόσφατα δήλωσε ο αγωνιστικός διευθυντής της ΚΤΜ Αμερικής Roger DeCoster, δεν μπόρεσαν να τελειοποιήσουν ποτέ τις νέες μοτοσυκλέτες και χάθηκαν στις ρυθμίσεις ακούγοντας λίγο παραπάνω από όσο έπρεπε τους αναβάτες τους, προσπαθώντας να ακολουθήσουν την αποδεδειγμένη πετυχημένη συνταγή της Star Racing Yamaha. Σε υψηλό επίπεδο, η ΚΤΜ ευτύχησε να πάρει μόνο έναν τίτλο την περσινή περίοδο με τον Tom Vialle στο παγκόσμιο Πρωτάθλημα της ΜΧ2, σημαντικό επίτευγμα αν σκεφτεί κανείς ότι ήταν ο μόνος της αναβάτης της εταιρείας και στις δύο κατηγορίες του παγκοσμίου MXGP-MX2!

Μπορεί η SXF450 2023 να μην κατάφερε να πάρει κανέναν τίτλο φέτος σε υψηλό επίπεδο αλλά για να είμαστε και δίκαιοι δεν της δόθηκε και ποτέ η ευκαιρία στην MXGP αφού ο περσινός πρωταθλητής Jeffrey Herlings τραυματίστηκε νωρίς, κατά την περίοδο της προετοιμασίας. Ωστόσο αυτό δεν την κάνει καθόλου αδιάφορη η μη ανταγωνιστική καθώς έχει σχεδιαστεί για να κάνει ακόμα πιο εύκολη την αγωνιστική οδήγηση και έχει εξοπλιστεί με τεχνολογία αιχμής, προσφέροντας ένα από τα πιο δυνατά αγωνιστικά πακέτα της αγοράς. Όπως είπαμε είναι σχεδιασμένη εξολοκλήρου από την αρχή και μόνο ο εμπρός τροχός, το εμπρός φρένο και τα γκριπ του τιμονιού ταιριάζουν από τις μοτοσυκλέτες της προηγούμενης γενιάς. Η έμφαση της ΚΤΜ στην κάθε λεπτομέρεια φαίνεται από τα πλαστικά της μοτοσυκλέτας που έχουν σχεδιαστεί για να μπορεί ο αναβάτης να γλιστράει και να γαζώνεται στην μοτοσυκλέτα εκεί που πρέπει. Η περιοχή των γονάτων με τα side panels και τα πίσω number plates επιτρέπουν την εύκολη και αδιάκοπτη μετακίνηση εμπρός πίσω ενώ το πάνω μέρος των side panels προεξέχει αρκετά μπροστά και έχει αντιολισθητική σχεδίαση για κρατιέται πάνω τους το εκτεταμένο πόδι του αναβάτη στις στροφές. Τα αντιολισθιτικά προστατευτικά σκελετού ακολουθούν την φιλοσοφία των προηγούμενων μοντέλων προσφέροντας γκριπ όταν αναβάτης σφίγγει τα πόδια του, και παράλληλα προστασία στον σκελετό της μοτοσυκλέτας. Το εμπρός φτερό είναι ειδικής σχεδίασης με πτερύγια στο πίσω μέρος δεξιά και αριστερά, που ανακόπτουν την πορεία της λάσπης προς το εσωτερικό της μοτοσυκλέτας και κυρίως, προς τα ψυγεία. Στην καλύτερη τοποθέτηση και σταθερότητα του αναβάτη έχει επικεντρωθεί και η νέα σχεδίαση της σέλας, με νέο αντιολισθητικό κάλυμμα ενώ το τρίγωνο στήριξης του αναβάτη(τιμόνι/σέλα/μαρσπιέ) έχει παραμείνει ίδιο με τα προηγούμενα μοντέλα. Αυτό είναι το πρώτο που παρατηρεί κανείς με του ξεκινάει να οδηγεί την μοτοσυκλέτα, η αίσθηση είναι πανομοιότυπη με την προηγούμενη γενιά, αν και η υψηλή γωνία των νέων μαρσπίε είναι λίγο ξένη, ενώ στα θετικά είναι η σχεδιάση και το πλάτος τους όπως και η προσθήκη συνεμπλόκ στα καβαλέτα του τιμονιού που συμβάλλουν στην άνεση και ξεκούραση των χεριών.

Σε μια μοτοσυκλέτα 450cc η απόδοση του κινητήρα είναι βασικός παράγοντας για την συνολικότερη απόδοση της μοτοσυκλέτας, και μπορεί ο νέος κινητήρας να δείχνει ίδιος με τον προηγούμενο, αλλά είναι εξολοκλήρου νέος. Εκτός από τις πολλές λεπτομέρειες που μπορείτε να δείτε στην δημοσίευση μας των αλλαγών των νέων ΚΤΜ μοντέλων, αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι πλέον όλα τα SXF450 έχουν πλέον μόνο πέντε σχέσεις στο σασμάν και δεν υπάρχουν οι διαφοροποιήσεις σε Αμερική(πεντάρι) και Ευρώπη(τεσσάρι) ενώ για την καλύτερη συγκέντρωση του κέντρου βάρους της μοτοσυκλέτας ο κινητήρας έχει γυρίσει γωνίες προς τα πίσω και το γρανάζι κίνησης βρίσκεται πλέον πιο χαμηλά. Αυτή η αλλαγή πρέπει να ευθύνεται για την αύξηση των κραδασμών που φτάνουν στα χέρια του αναβάτη, με την τραχιά λειτουργία και συμπεριφορά που στα ξερά εδάφη γίνεται ενοχλητικό παρά το γεγονός ότι στα καβαλέτα του τιμονιού υπάρχουν πλέον συνεμπλόκ όπως αναφέραμε πιο πάνω. Φυσικά παραμένει το traction control στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό όμως στην δημοσιογραφική παρουσίαση στην Ζήρεια που την οδηγήσαμε, υπήρχε κορυφαία πρόσφυση και δεν χρειάστηκε πουθενά η λειτουργία του. Οι νέες σχέσεις του νέου σασμάν πέντε ταχυτήτων μας προβλημάτισαν και θέλαμε αρκετό ώρα για να βρούμε τον ρυθμό εναλλαγής ταχυτήτων. Αυτό που υπήρχε στα παλαιότερα SXF450 όπου με μια τρίτη και έβγαζες σχεδόν ολόκληρη την πίστα τώρα δεν υπάρχει καθώς ο κινητήρας δείχνει να δυσανασχετεί, ή μπορεί και να είναι ιδέα μας λόγο των αυξημένων κραδασμών που αναφέραμε. Γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων ήταν η συνθήκη που μας έκανε να νοιώθουμε άνετα, και δεν το αλλάξαμε, στην γρήγορη ή την αργή χαρτογράφηση που χρησιμοποιήσαμε. Ίσως κάτι να ήξεραν στην ΚΤΜ που έβαλαν το Quickshifter σε αυτά τα μοντέλα, μια τεχνολογία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε μοντέλα παραγωγής motocross μοτοσυκλετών. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια τα κιβώτια της Pankl είναι εξαιρετικά πάνω στις ΚΤΜ μοτοσυκλέτες και οι ταχύτητες κουμπώνουν απροβλημάτιστα ακόμα και καρφωτές, αλλά τώρα με το Quickshifter υπάρχει η ασφάλεια ότι τίποτα δεν μπορεί να πάει στραβά.

Οι μεγάλες όμως αλλαγές του νέου KTM SXF450 2023 έχουν γίνει στο πλαίσιο, που μπορεί να μοιράζεται την ίδια γεωμετρία με τα προηγούμενα μοντέλα, όμως έχει διαφορετική φιλοσοφία. Δίνοντας έμφαση στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας στα σαμάρια, η ΚΤΜ προσπάθησε να απεμπλέξει την εκτόνωση του πίσω αμορτισέρ από τις υπόλοιπες λειτουργίες του πλαισίου. Κυρίως τους ενδιέφερε η βελτίωση του anti-squat, που επέφερε την ανεπιθύμητη εκτόνωση ή κλοτσιά αν προτιμάτε από τα συνεχόμενα σαμάρια που συναντώνται σε κατεστραμμένες πίστες και φυσικά, στο supercross. Στην Ζήρεια δεν υπήρχαν μεγάλα συνεχόμενα σαμάρια για να διαπιστώσουμε κατά πόσο βελτιωμένο είναι το KTM SXF450 2023 σε αυτό τον τομέα αλλά ήταν εύκολα αντιληπτό ότι η μοτοσυκλέτα δεν βυθιζόταν το πίσω μέρος κατά την επιτάχυνση της. Για να το πετύχει αυτό η ΚΤΜ επαναπροσδιόρισε την έδραση της πίσω ανάρτησης στο πλαίσιο, σχεδίασε εκ νέου το ψαλίδι και το πίσω αμορτισέρ και έβαλε μικρότερο άξονα στον πίσω τροχό. Στόχος όμως για την νέα KTM SXF450 2023 δεν ήταν μόνο το anti-squat και για ακόμα μια χρονιά η ΚΤΜ ανέβασε την ακαμψία του πλαισίου και γενικότερα της μοτοσυκλέτας. Είναι να απορεί κανείς αν μια ΚΤΜ motocross μπορεί να γίνει ακόμα πιο σταθερή σε ευθείες και στροφές. Κι όμως η νέα KTM SXF450 2023 είναι ακόμα πιο σταθερή και προβλέψιμη από τον προκάτοχο της, αλλά αυτή τη φορά, η σταθερότητα έρχεται με κάποιο κόστος. Θα γυρίσουμε πάλι στις πρόσφατες δηλώσεις του αγωνιστικού διευθυντή Αμερικής της ΚΤΜ Roger DeCoster που ανέφερε ότι τα πλαίσια στις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες του για το supercross είναι απαράλλαχτα με τα παραγωγής κάτι που σημαίνει ότι είναι αρκετά άκαμπτα για τους εργοστασιακούς αναβάτες στο supercross. Αυτό μεταφράζεται απλά ότι στις χαμηλές ταχύτητες οι μοτοσυκλέτες δεν είναι ιδιαίτερα φιλικές ενώ όσο τα χιλιόμετρα και ο ρυθμός ανεβαίνει, αρχίζει να δείχνει τα προτερήματα τους. Παρότι λοιπόν σταθερή η KTM SXF450 2023 δεν νοιώθει άνετα αν πηγαίνεις αργά και θα δείξει τις ικανότητες της σε προπονημένους αναβάτες που μπορούν να κρατήσουν γρήγορο ρυθμό. Σε συνδυασμό με τους κραδασμούς που αναφέραμε πιο πάνω από τον κινητήρα, οι απροπόνητοι θα κουραστούν γρήγορα.

H απάντηση και σίγουρα η λύση του προβλήματος ακαμψίας του πλαισίου και κραδασμών του κινητήρα μπορεί να δοθεί από της αναρτήσεις. Είναι γνωστό ότι οι αναρτήσεις μπορούν να βελτιώσουν την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, μόνο όμως, όσο το πλαίσιο τους το επιτρέπει. Για το 2023 το KTM SXF450 2023 διαθέτει ένα ολοκαίνουργιο πίσω αμορτισέρ, 15mm μικρότερο αλλά με μεγαλύτερη διαδρομή ενώ το πιρούνι έχει δεχτεί την προσθήκη ενός υδροστόπ που στην ουσία είναι ένα by-pass που βελτιώνει την αίσθηση κατά το τερμάτισμα της διαδρομής. Παρότι το KTM SXF450 2023 διαθέτει πεταλούδες για να ρυθμίζονται όλες οι λειτουργίες των αναρτήσεων με το χέρι, δεν είχαμε την ευχέρεια και τον χρόνο στην δημοσιογραφική παρουσίαση για να φέρουμε στα μέτρα μας το KTM SXF450 2023. Στις εργοστασιακές ρυθμίσεις που την οδηγήσαμε η λειτουργία τους ήταν προς την σφιχτή μεριά δίνοντας σου την αίσθηση μια στιβαρής και ακλόνητης μοτοσυκλέτας. Στο παρελθόν είχαμε καλή εμπειρία με τις αναρτήσεις της WP XACT και είμαστε σίγουροι ότι με λίγο περισσότερο χρόνο θα είχαμε βρει τις ρυθμίσεις μας και θα νοιώθαμε πιο άνετα με την μοτοσυκλέτα.

Για το 2023 αυτό που δεν είχε κανένα απολύτως λόγο να αλλάξει η ΚΤΜ ήταν τα φρένα και ιδιαιτέρως το μπροστινό. Ευτυχώς για εμάς δεν το άλλαξε και για ακόμα μια χρονιά παραμένει το σύστημα της Brembo να είναι το σημείο αναφοράς. Όμως οι Αυστριακοί θεώρησαν ότι έπρεπε να βελτιώσουν το πίσω. Η πίσω δαγκάνα της Brembo είναι νέα(έμβολο 22mm) όπως και το πεντάλ που πλέον έχει διαφορετική θέση βάσης. Στο άλλο κομμάτι των υδραυλικών του συμπλέκτη, άλλαξε το καλάθι της καμπάνας ενώ η φιλοσοφία και η αίσθηση παρέμεινε ίδια. Όπως είπαμε η ΚΤΜ έδωσε έμφαση στην λεπτομέρεια και πλέον σε όλες τις βίδες αναγράφεται η ροπή που θα πρέπει να σφιχτούν, ενώ η νέα πολιτική της εταιρείας στην κατασκευή μοτοσυκλετών είναι η “τυποποίηση” της παραγωγής με πολλά κοινά ανταλλαντικά για τις μοτοσυκλέτες του γκρουπ και ενδεικτικό είναι ότι τα νέα SXF 450/350/250 έχουν κοινό τον σιγαστήρα της εξάτμισης.

Με το SXF450 2023 η ΚΤΜ κατάφερε να προσφέρει μια ολοκαίνουργια μοτοσυκλέτα με έμφαση στην λεπτομέρεια της λειτουργικότητας, τολμώντας στις motocross μοτοσυκλέτες της να δώσει λύση σε θεμελιώδη προβλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού όπως το anti-squat αλλά και να προσφέρει νέες τεχνολογίες στην παραγωγή όπως το Quickshifter. Όλα αυτά μαζί κάνουν την KTM SXF450 2023 μια προηγμένη μοτοσυκλέτα που σίγουρα θέλει τον χρόνο της για να λειανθούν οι ατέλειες και να αφομοιώσουν οι χρήστες την νέα της φιλοσοφία.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ KTM SXF450 2023

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

  • Ταχύτητες – 5
  • Εκκίνηση – Μίζα
  • Διαδρομή – 62,4 mm
  • Διάμετρος – 95 mm
  • Συμπλέκτης – Υγρός πολύδισκος τύπου DDS με υδραυλικά της Brembo
  • Κυβισμός – 449.9 cm³
  • Ηλεκτρονική – Keihin EMS
  • Τύπος – μονοκύλινδρος τετράχρονος

ΠΛΑΙΣΙΟ

  • Εμπρός φρένο – Δισκόφρενο 260 mm
  • Πίσω φρένο – Δισκόφρενο 220 mm
  • Αλυσίδα – X-Ring 5/8 x 1/4″
  • Τύπος πλαισίου – Μονού δοκού κρεμαστού τύπου από 25CrMo4 steel
  • Εμπρός ανάρτηση – WP XACT-USD, Ø 48 mm – διαδρομής 310 mm
  • Πίσω ανάρτηση – WP XACT Monoshock with linkage – διαδρομής 300 mm
  • Απόσταση από το έδαφος – 343 mm
  • Ύψος σέλας – 958 mm
  • Γωνία στρέψης τιμονιού – 63.9 °
  • Βάρος χωρίς καύσιμα – 102.6 kg
  • Χωρητικότητα ρεζερβουάρ – 7.2 l

Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

4029 More posts in ΓΕΝΙΚΑ ΝΕΑ category
Recommended for you
AMA SX 2024 – Η ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΑΣ ΤΟΥ 15ΟΥ ΓΥΡΟΥ ΣΤΗΝ PHILADELPHIA

Το AMA Supercross 2024 έφτασε στον 15ο του γύρο και την Philadelphia, όπου η σχεδίαση...